Digitalni Marketing i Copywriting

digitalni marketing i copywriting

Digitalni Marketing i Copywriting su postali enrazdvojive kategorije. Možete li da zamislite dan u kom niste pročitali niti jednu reč?

Nije lako, zar ne?

Redovno proveravamo i-mejl, dobijamo newslettere i čitamo blogove, a slična je situacija kada smo u saobraćaju ili u prodavnici. U vidno polje nam ulaze brojni bilbordi i posteri. I naravno, pored vizuelnog, upijamo sve veći broj audio informacija preko medija, posebno porastom platformi poput YouTube, IGTV i relativno novih formata kao što je podkast.

Iza svih ovih reči, naravno, stoje copywriteri, što govori njihovoj važnoj ulozi koju igraju u svakodnevnom životu ljudi.

Činjenica je da se ukupna komunikacija, pa i sama prodaja proizvoda i usluga masovno sele u digitalni svet, i zato se Digitalni Marketing i Copywriting sjedinjuju u jednu oblast.

Pisanje za digital

Već dvadeset godina unazad se predviđa da će se marketing okrenuti digitalnom prostoru, a ta tranzicija se ubrzala tokom Covid-19 pandemije. Jasno je da digitalni sadržaj omogućava brži protok informacija od fizičkog, zasniva se na slobodi izbora konzumera i ažurira se svakodnevno. Zato su copywriteri postali perjanici online prodaje.

Dobro napisan copy može izazvati čitav niz emocija i biti dobar poziv na akciju, ali kako bi se istakao u moru ponude, potrebna mu je originalnost.
Rastući trend digitalnog marketinga je podstakao pisce da se vrate svojim korenima i da pišu što jasnije, preciznije i zanimljivije poruke, ali i da razvijaju najcenjeniju veštinu copywritinga, a to je storytelling.

Primer:

Formula pisanja ”pre-posle-most” u pričanju prodajne priče potencijalnim konzumerima predstavlja srećan kraj pre nego što se objasni kako se do njega dolazi. Kratka priča kojom se prvo predstavlja problem ili potreba, a potom osećaj bezbrižnosti kada se situacija reši. I naravno, nastupa proizvod ili usluga koja u tome uspeva.

  • PRE – Živimo u dinamičnom svetu u kom retko imamo vremena da pazimo na zdravu ishranu
  • POSLE – Redovno poručujem ukusne salate iz menija online restorana zdrave hrane
  • MOST – Brza i laka online prodaja i dostava u roku od pola sata. O važoj zdravoj ishrani brinu vrsni kuvari restorana Finefood Belgrade

Kada i kako reči prodaju?

Dobar copy nije samo veština slaganja reči koje dobro zvuče, a dobra priča nije samo vešt obrt u narativu. To je kreativni proces koji dolazi iz iscrpnog istraživanja tema (proizvoda ili usuga) o kojima se piše. Potrebno je doći u kontakt sa emocijama, željama i potrebama konzumera. Dok čita veliki broj prodajnih oglasa, publika želi nešto što će biti od velike koristi za njih, što rešava probleme ili donosi željeni status.

Ovo se postiže kada oglas objedini poruke i vrednosti brenda i kada se pojavi na platformi koju željena ciljna grupa prati. Međutim, upravo zbog brzog delovanja konkurencije i rasta potreba kod konzumera, početni uspeh je samo početak. Najveći izazov na webu je održati se aktuelnim.

Zbog toga, digitalni marketing i copywriting se usmeravaju na:

  • Ličnosti konzumera koje targetiraju
  • Ključne reči (o kojima će biti reči kasnije)
  • Akciju koju žele da izazovu kod konzumera

Copy za bolji ceo

Copywriter u digitalu ide u korak sa tehnologijom!

Dobro SERP (Search Engine Results per Page) rangiranje je cilj svake strategije digitalnog marketinga.

Jedan od ključnih faktora koje Google uzima u obzir pri rangiranju je kvalitet sadržaja. Sve one web lokacije koje vidimo među prvima nakon pretraživanja određenog pojma imaju originalan copy koji privlači posetioce da kliknu i dobiju korisne informacije.

Iskusan copywriter ima zadatak da u prodajni tekst vešto implementira najtraženije reči, tako da one budu neizostavan, ali ne i veštački deo samog oglasa ili bloga.

Možda ne zvuči toliko teško kada se iznose samo servisne informacije, ali kod storitellinga je potrebno spisateljsko umeće.

Primer:

Uzmimo sledeće ključne reči koje copywriter treba da uvrsti u svoj tekst:

  • Majice
  • Pamuk
  • Znojenje
  • Trčanje

Dobar primer bi svakako bio:
Naše majice su idealan izbor za trčanje, jer pamuk upija vlagu i sprečava dodatno znojenje.

Praćenje metrike – da li copy radi?

Koliko god poznavao brend, tržište, ciljnu grupu i društvene mreže, copywriter u početku ne može predvideti kakav će uticaj i domet ostvariti njegovo pisanje. Zato je potrebno voditi računa o svim pokazateljima.

Osnovini alat je svakao KPI (Key Performance Indicator) – ključni pokazatelj učinka, koji daje uvid u posete, stope napuštanja početne stranice, pokazatelj je TOP stranica i drugih važnih metrika.

Korisničko iskustvo i deljenje

Koliko god brend bio kvalitetan kao proizvod ili usluga, vezivanje se dodatno postiže uz dobru priču. Zanimljiv, edukativan i interaktivan sadržaj jedne web stranice će ponovo vraćati posetioce na nju, a ukoliko im se dovoljno svidi, moguće je i organsko deljenje.

Korisničko iskustvo (UX) dolazi iz dobre saradnje copywritera, dizajnera, menadžera, programera i drugih radnika, ali sam pisac razmišlja o:

  • Sajtu koji je lak za upotrebu
  • Dobro opisanim uslugama i proizvodima koji nude direktnu korist
  • Uvezivanju teksta sa dizajnerskim rešenjima, ukoliko je moguće
  • Sajtu koji ima jednostavnu proceduru za kupovinu proizvoda
  • Dobro napisanom tekstu na stranici O nama (About us)
  • Unikatnoj vrednosti koja je ponuđena na stranici

Organski share je najbolji pokazatelj da je određena javna objava uspešna. Deljenjem, njen domet postaje najšira publika, a sam brend dobija veliku izloženost u digitalnom prostoru.

Dobar copy štedi novac

Putem efektivnih oglasa na web stranicama i uvezivanjem sa društvenim mrežama poruke, brendova se mogu preneti korišćenjem isključivo reči.

Ponekad vizuali i video klipovi nisu potrebni. Ovo svakako smanjuje troškove produkcije i podstiče copywritere da gađaju u centar mete.

Kako postati digital copywriter

Ne morate imati određenu kvalifikaciju i iskustvo. Pismenost je svakako poželjna, kao i opšta kultura. Ali, ubedljivo najvažnija osobina copywritera je znatiželja.

Ove osobine je teško predstaviti na razgovoru za posao i toga su poslodavci svesni. Zato, copywriteri bez iskustva uglavnom dobijaju probne tekstove. Tako mogu direktno da pokažu svoj talenat, strast za pričanjem priča (storytellingom) i veštinu uvezivanja pojmova i prepoznavanja suštine.