Digitalni marketing: Kako da merite rezultate svojih aktivnosti?

Digitalni marketing: Kako da merite rezultate svojih aktivnosti?

Ukoliko vam je poznat pojam digitalni marketing i/ili aktivno se bavite njime, sigurno se pitate na koji način je moguće meriti rezultate ovih aktivnosti. Iako vam možda sve deluje nekako neopipljivo i lebdeće, zapravo postoji mnogo brojeva, statistika i analiza koji vam mogu pomoći u tome da shvatite da li je ono što radite dobro ili ne, odnosno, kakve efekte imate od ulaganja.  Za sve ono malo radoznalije, kreirali smo kurs digitalnog marketinga da vam pomogne još više. Onda, da počnemo!

Broj poseta sajtu

Ako se bavite digitalnim marketingom, logično je da imate svoj sajt. Ako imate svoj sajt, to dalje znači da se bavite oglašavanjem i da nastojite da privučete što veći broj posetilaca, odnosno, budućih kupaca i klijenata. Kako da znate da li su vaše kampanje urodile plodom? Pa, za početak, korisna brojka je svakako ona koja pokazuje koliko ljudi je posetilo vaš sajt. Ukoliko ste tek na početku, ova brojka će možda biti manja, ali kako vreme prolazi broj poseta bi trebalo da bude sve veći i veći.

Odakle dolaze vaši posetioci

Kada znate koliko ljudi je posetilo vaš sajt, verovatno ćete želeti da znate odakle su oni došli, odnosno, kako su pronašli vaš sajt i pristupili mu. Ovde razlikujemo direktne posetioce koji su URL adresu vašeg sajta ukucali direktno u pretraživač; organski posetioci su pretragom naišli na vaš sajt jer je odgovarao njihovom upitom; “referrals” posetioci su na vaš sajt došli zahvaljujući linku na nekom drugom sajtu ili blogu i najzad imamo posetioce koji su na vaš sajt došli preko društvenih mreža, te eto još jednog dokaza da je prisustvo na društvenim mrežama jako važno!

Broj novih i broj posetilaca koji su se vratili

Ukoliko je broj posetilaca koji se vraća na vaš sajt veliki, to znači da je vaš sadržaj dobar, kvalitetan i da im je jednostavno interesantan i dopadljiv. Naravno, i broj novih posetilaca govori isto u trenutku kada objavljujete novi sadržaj, međutim, ako je broj novih posetilaca veći od broja onih koji se vraćaju u odnosu na prošli mesec, to znači da novi sadržaj radi svoj posao i privlači ljude, ali da stari sadržaj ne odgovara potrebama novih posetilaca. 

Digitalni marketing: Kako da merite rezultate svojih aktivnosti?

Interakcija prilikom posete

To koliko stranica je posetilac otvorio dok je boravio na sajtu, koliko dugo se zadržao na nekoj od stranica, da li je ostavio komentar ili ocenu, koristi vam da biste otkrili aktivnosti svoje publike, šta je to što je njima interesantno i slično, a ove podatke možete da iskoristite (kao i sve ostale) da unapredite ne samo svoj sadržaj, već i celokupan digitalni marketing.

Bounce Rate

Što se posetioci duže zadrže na sajtu to je bolje. Ne samo da im je vaš sadržaj interesantan, već je velika verovatnoća da će oni biti i vaši potencijalni kupci. Nažalost, svaki sajt ima i onaj ozloglašeni “bounce rate” koji podrazumeva da je neko posetio vaš sajt i odmah ga napustio bez da je ostvario ikakvu interakciju. Ako je “bounce rate” visok, to može da znači nekoliko stvari kada je u pitanju digitalni marketing – niste na odgovarajući način targetirali ciljnu grupu u kampanji, landing stranice su vam lošije, niste odabrali dobar kanal komunikacije i slično. Dobra stvar je da se sve ovo da ispraviti!

Exit Rate

“Exit rate” se razlikuje u odnosu na “bounce rate” zato što “exit rate” meri broj ljudi koji su napustili sajt sa određene stranice kao procenat svih ljudi koji su gledali tu određenu stranicu, što je jako važan podatak kada su u pitanju konverzije.

Mobilni saobraćaj

Ako znate i “koristite” digitalni marketing, onda znate i to da je upotreba mobilnih telefona sve šira, zato je važno da analizirate i saobraćaj na svom sajtu koji dolazi sa mobilnih telefona. Na ove stvari posebno treba obratiti pažnju: koji procenat saobraćaja je mobilni, koje uređaje i pretraživače vaši posetioci koriste, odakle dolaze (sećate se, društvene mreže, direktno, organski…) i kakv sadržaj konzumiraju. Osim toga, vodite računa o tome da je vaš sajt mobile responsive i da je dovoljno brz, odnosno, da se brzo učitava što je jako važno zbog optimizacije (SEO).

Digitalni marketing: Kako da merite rezultate svojih aktivnosti?

Cost Per Visitor (CPV) + Revenue Per Visitor (RPV)

Ove brojke vam pomažu u oblikovanju budžeta za različite vrste plaćenih kampanja, a ukoliko RPV premašuje CPV – na dobrom ste putu! No, hajde da objasnimo malo detaljnije: uzmimo AdWords – zamislite da ste u određenom mesecu imali 10 prodaja u vrednosti od 15.000 dolara u toku kampanje. Tokom istog perioda, AdWords je stvorio 1.000 posetilaca na vašem sajtu. To znači da je vaš RPV za datu kampanju prošlog meseca iznosio 15 dolara ($15.000/1.000=$15). Ovo predstavlja ograničenje ($15 po posetiocu ili manje) za vaš marketing budžet na ovom kanalu pre nego što počnete da gubite novac.

CPV se izračunava deljenjem ukupne investicije za određeni kanal prema ukupnom broju posetilaca koje je generisao. Takođe, trebalo bi da ovu računicu primenite za svaki od izbora komunikacije odnosno saobraćaja (pretraga, društvene mreže, mejl itd.) da biste znali na čemu ste. 

Ukupan broj konverzija

Konverzije podrazumevaju broj anonimnih posetilaca sajta koji postaju “digitalni zapisi” u vašoj bazi podataka, bilo putem kupovine, preuzimanja određenog sadržaja ili prijavljivanja na mejling listu. Konverzije donose novac, odnosno, one mere krajnji uspeh vas kao prodavca. Ukoliko je stopa konverzija niska, to znači da nešto nije u redu – ili je vaš sajt/shop loše dizajniran ili ponuda nije dovoljno atraktivna, što opet vodi do toga da ste možda targetirali pogrešnu (neodgovarajuću) ciljnu grupu.

Digitalni marketing: Kako da merite rezultate svojih aktivnosti?

“Micro” Conversion Rates

Makro konverzije koje smo spomenuli malopre jesu nešto što svi prodavci gledaju jer – tu je profit! Međutim, jako je važno obratiti pažnju i na takozvane mikro konverzije jer upravo one mogu da otkriju uzrok problema kao što je visoka stopa konverzije, ali mali broj lidova koji prelaze na sledeći korak u procesu kupovine, odnosno, prodaje.

Conversion Funnel Rates

Ovaj pokazatelj je jedan od najvažnijih za digitalni marketing, a podrazumeva poznavanje procenta potencijalnih kupaca kroz svaki korak datog procesa konverzije, kao i poznavanje kanala ili ponašanja koji predviđaju da će oni zaista biti kupci čak i u budućnosti. Zahvaljujući ovim podacima, moći ćete sa većom sigurnošću da kreirate kampanje i ulažete sredstva u pravu stvar.

Click Through Rates (CTR)

Merenje stope klikova (CTR) je jako važno za email marketing ili plaćeno oglašavanje. Kada je CTR iznad proseka, smanjuje se cena po kliku (do 50% u ADWords-u), a ako je niži od proseka, to znači veće troškove (do 400% u AdWords-u).

Konverzije novih i konverzije posetilaca koji su se vratili

Način na koji se na vašem sajtu ponašaju novi posetioci se razlikuje od načina ponašanja posetilaca koji su se vratili odnosno koji su redovni. Ovi podaci vam mogu pomoći da smanjite “bounce rate” i povećate broj redovnih posetilaca, na primer.

Cost Per Conversion (CPC)

Visoka cena po konverziji (CPC) može pretvoriti visoku stopu konverzije u nešto negativno jer, ako su troškovi toliko visoki, smanjuje se neto dohodak.

Digitalni marketing: Kako da merite rezultate svojih aktivnosti?

Lead + Close Ratio

Podelite ukupan broj potencijalnih lidova ukupnim brojem prodaje. Iako je ovo više merenje vaše prodajne efikasnosti, a vi ćete želeti da istražite nisku fiksnu stopu, ovaj podatak će vam takođe biti potreban za projekcije tržišne investicije.

Value Per Visit (VPV)

Merenje vrednosti svake posete (VPV) na duže staze vam može omogućiti da saznate koliko ste uspešni u ubeđivanju kupaca da izvrše određenu akciju određene vrednosti kao što su ocenjivanje sadržaja, ostavljanje komentara, deljenje sadržaja na društvenim mrežama ili bilo koja druga vrsta interakcije sa vašim sajtom.

Cost Per Acquisition (CPA)

Cena po akviziciji (CPA) razlikuje se od cene po konverziji jer se CPA odnosi na prihode. CPA vam govori tačno koliko novca morate da potrošite da biste naterali nekoga da otvori novčanik odnosno postane kupac koji zaista kupuje i plaća.

Investicije

Na kraju, morate da se pozabavite i investicijama koje ste uložili u digitalni marketing i to sa stanovišta kakve rezultate su vam te investicije donele. Da li ste na dobitku? Ili ste na gubitku? Svakako, praćenje svih ovih metrika vam može pomoći da digitalni marketing zaista odradite kako treba i ostvarite sve ciljeve koje ste sebi postavili.

Izvor: buildfire.com