SEO osnove – 22 stavke i optimizacija websajta je počela

Ovde ćemo pogledati spisak osnovnih stvari koje treba da znate o SEO, tj. optimizaciji veb-sajta za pretraživače, procesu kojeg svako u vašoj kompaniji treba makar biti svestan ako već nema potrebna tehnička znanja iz te oblasti.

Jedan od naših najpopularnijih članaka nosi naziv SEO osnove: 8 glavnih stvari koje morate znati prilikom optimizacije vašeg sajta. Ovaj tekst je i dalje dosta čitan, međutim, pošto je objavljen još u aprilu 2013. godine, ovo možete tretirati kao proširenu i ažuriranu verziju tog teksta.

Šta je SEO?

Prosto, SEO (search engine optimisation) je termin koji se koristi za sve metode pomoću kojih možete osigurati vidljivost svog sajta i njegovog sadržaja na stranicama veb pretraživača.

Metode variraju od tehničkih postupaka koje možete postići na samom sajtu (tzv. on-page SEO) do tzv. off-page SEO postupaka, koji podrazumevaju razne vrste promotivnih aktivnosti sa ciljem povećanja vidljivosti sajta (link building, social media marketing).

Za potrebe ovog članka, kada govorimo o vidljivosti, mislimo na to koliko visoko se vaš sajt pozicionira u rezultatima organske pretrage (SERP – search engine results pages). Organski rezultati su oni koji se prirodno pojavljuju na stranici, za razliku od onih koji se pojavljuju u odeljcima sa plaćenim rezultatima. Plaćeni rezultati predstavljaju veliki deo marketinga na pretraživačima.

SEO google pretraga

Zašto vam je potreban SEO?

Izgradnja jake strukture sajta i jasna navigacija omogućavaju pretraživačima da brže i lakše indeksiraju vaš sajt. Ovo će takođe, što je još važnije, omogućiti posetiocima dobro korisničko iskustvo i podstaći ponovnu posetu, a Gugl prilikom rangiranja vašeg sajta sve više obraća pažnju upravo na korisničko iskustvo.

Kada je u pitanju količina saobraćaja koja od pretraživača ide ka vašem veb-sajtu, od ključne važnosti su procenti, i oni su možda najjasniji pokazatelji toga koliko je SEO značajan.

U 2014. godini istraživanje koje je sproveo Conductor pokazalo je da 64% saobraćaja na sajtovima dolazi preko organske pretrage, 2% preko društvenih mreža, 6% preko rezultata plaćenih reklama, 12% direktnim putem i 15% putem drugih izvora.

To se poklapa i sa našim podacima, koji govore da 70-75% saobraćaja dolazi putem organskih rezultata pretrage.

Naredne, 2015. godine, utvrđeno je da se na Guglu odvija više od 90% globalne organske pretrage. Dakle, očigledno je da je veoma važno da imate snažno prisustvo u rezultatima Gugl pretrage, ali pitanje je – koliko snažno?

Prema poslednjoj Advanced Web Ranking studiji, prvih pet rezultata organske pretrage dobije 67% svih klikova, dok samo 3,73% ukupnih klikova dobiju rezultati pretrage koji se nalaze između šestog i desetog mesta.

Stoga je važno da se vaš sajt prikazuje u prvih pet rezultata. Kako ovo postići?

SEO google rangiranje

Šta je to što pretraživači zahtevaju?

1. Relevantnost

Pretraživači pokušavaju da obezbede najrelevantnije rezultate na upit korisnika koji pretražuje, bilo da je u pitanju prosto pitanje poput „Koliko godina ima Rajan Gosling?” ili komplikovanije, poput pitanja „Koji je najbolji restoran u mojoj blizini?”.

SEO relevantnost sadržaja

Kako pretraživači daju ove rezultate, zavisi od njihovog algoritma, koji verovatno nećemo nikada u potpunosti moći da utvrdimo, ali za neke faktore možete biti sigurni da će uticati na ove rezultate i svi su oni manje-više bazirani na relevantnosti. Na primer: lokacija onog ko pretražuje, istorija pretrage, vreme dana/godine itd.

2. Kvalitet sadržaja

Da li redovno objavljujete korisne članke, video-snimke i druge sadržaje koji su popularni? Pišete li za stvarna ljudska bića radije nego samo za pretraživače? Pa – trebalo bi. Poslednja Searchmetrics istraživanja pokazuju da Gugl počinje bolje da rangira duže forme sadržaja nego sadržaje kreirane pomoću upotrebe ključnih reči baziranih na onome što se najčešće pretražuje.

U suštini, prestanite da brinete oko ključnih reči, već se fokusirajte na korisničko iskustvo.

3. Korisničko iskustvo

SEO daje mnogo benefita za pružanje dobrog korisničkog iskustva. Potreban vam je sajt koji je lako pretraživati jer ima dobru i jasnu navigaciju, dobru povezanost sa relevantnim i srodnim tekstovima unutar sajta. Sve ovo korisnike zadržava na vašem sajtu i čini da oni budu „gladni” daljeg istraživanja.

4. Brzina sajta

SEO brzina sajta

Za pretraživače sve više postaje važno to kolika je brzina učitavanja vašeg sajta. Gugl može uskoro početi da beleži rezultate koji su hostovani na AMP (Accelerated Mobile Page). Kad smo kod toga…

5. Kompatibilnost uređaja

Da li su vaš sajt i njegov sadržaj podjednako optimizovani za bilo koju veličinu ekrana i bilo koji uređaj? Imajte na umu to da je Gugl potvrdio da preferira sajtove koji su responsivni, odnosno prilagođeni za sve mobilne uređaje.

6. Interno povezivanje (linkovanje)

Govorili smo o benefitima koje pruža jasna i laka navigacija sajta, ali tu je i praksa koju urednici i pisci mogu sprovesti prilikom objavljivanja kako bi omogućili bolji saobraćaj ka sajtu i Guglu dali dobar signal: interno povezivanje.

Interno linkovanje ima brojne prednosti:

  • Ono omogućava korisnicima više opcija prilikom čitanja dokle god su linkovi relevantni i jasni (klikabilne i istaknute reči u tekstu koje vode do određene veb-stranice). Ovo može pomoći da smanjite bounce rate (bounce rate pokazuje procenat ljudi koji su ušli na vaš sajt, ali ga brzo i napustili, što govori da on nije relevantan za ono što su tražili).
  • Omogućava da poboljšate svoju poziciju na pretraživačima za određene ključne reči. Npr. ako želimo da ovaj tekst rangiramo dobro za ključnu frazu „SEO osnove”, možemo početi da linkujemo ka njemu koristeći razne varijacije ove ključne fraze. Ovo Guglu govori da je naš tekst relevantan za sve one koji pretražuju frazu „SEO osnove”. Neki stručnjaci preporučuju da se koriste varijacije fraze upravo da se linkovanje ka tekstu sa istom frazom ne bi učinilo sumnjivim.
  • Guglu ovo pomaže da bolje popiše i indeksira vaš sajt, a interno linkovanje samo pokazuje koliko je vaš tekst koristan i pouzdan za čitaoce.

7. Autoritet

Sajt koji predstavlja autoritet je onaj u koji imaju poverenja i njegovi korisnici i drugi veb-sajtovi, pretraživači i generalno industrija u kojoj posluje. Linkovi koji dolaze sa ovakvih sajtova su veoma dragoceni i predstavljaju „glas poverenja”. Što više linkova sa ovakvih sajtova imate i što je bolji sadržaj koji kreirate, to su veće šanse da će i vaš sajt postati autoritet u svojoj poslovnoj sferi.

Međutim, Searchmetrics istraživanja pokazuju da se iz godine u godinu smanjuje korelacija između ovakvih linkova (backlinks) i rangiranja sajtova, pa je vrlo moguće da će jednom linkovanje ka dobro rangiranim sajtovima biti mnogo manje važno za SEO nego što je to danas slučaj.

8. Meta opisi i oznake naslova (Meta descriptions and title tags)

Ako imate meta opise, to ne znači da ćete automatski poboljšati svoju poziciju na pretraživačima, ali to je nešto što definitivno treba da koristite pre nego što objavite neki tekst jer može povećati šanse da neko ko pretražuje klikne na vaš tekst kada mu iskoči u rezultatima pretrage.

Meta opis je kratak pasus teksta koji se pojavljuje ispod URL adrese u rezultatima pretrage i to je nešto što možete u potpunosti da kontrolišete u svom CMS-u.

Ovako to izgleda u WordPress-u:

Meta deskripcija wordpressPišite sažeto (ispod 156 karaktera je dobro), jasno i uverite se u to da je tekst relevantan za naslov i sadržaj samog članka.

Oznake naslova koriste se kako bi na najsažetiji i najprecizniji način pokazale čitaocima i pretraživačima o čemu je vaš sajt. Ključne reči koje se tu nađu prikazuju se kao istaknute u pretraživačima, kao i onda kada šerujete negde link do svog sajta.

Ove oznake pišete unutar <head> odeljka na sajtu:

<head>

<title> Naslov </title>

</head>

Trebalo bi da koristite nekoliko ključnih reči koje opisuju vašu stranicu, kao i ime svog brenda. Koristite samo relevantne ključne reči i ono što je važno da zapamtite jeste to da, iako je formatiranje za pretraživače, treba da pišete za ljude.

9. Šema za označavanje

Rezultate pretrage možete učiniti još zanimljivijim ako dodate šemu za označavanje svojoj HTML stranici. Ovo može pomoći da poboljšate rezultate pretrage dodajući ocene klijenata, zvezdice za označavanje rejtinga, slike ili druge korisne informacije.

šema za označavanjeOve šeme su preferirani metod označavanja za mnoge pretraživače, uključujući i Gugl.

10. Pravilno označene slike

Mnogi ljudi zaborave da uključe alt attribute kada ubacuju slike u svoje tekstove, ali ovo je definitivno nešto što ne treba zanemariti jer iako Gugl ne može da vidi vaše slike, on može da čita alt tekst.

Opisivanjem svojih slika u alt tekstu što je moguće preciznije povećavate šanse da se one nađu i u Gugl pretrazi slika.

SEO alt tag

Ovo će takođe poboljšati dostupnost vašeg sajta za ljude koji koriste softver „screen reader“ (čitač ekrana).

11. Evergreen sadržaj

Umesto zatrpavanja interneta najnovijim vestima čija će čitanost biti kratkog veka, zašto ne biste objavljivali više tzv. evergreen sadržaja?

Više pažljivo osmišljenih, korisnih članaka i praktičnih saveta može dovesti do dugoročne pobede u smislu privlačenja saobraćaja ka sajtu i zauzimanja visoke pozicije u rezultatima internet pretrage.

12. Ime domena

Umesto sub-domena (searchenginewatch.category.seo.com) trebalo bi da koristite pod-direktorijume root domena (searchenginewatch.com/category/seo) jer je to bolje za strukturu čitavog sajta.

Takođe, trebalo bi da izbegavate crtice u domenu (search-engine-watch.com) i alternativna imena domena (.biz .name .info).

Ako imate domen koji je bogat ključnim rečima, to može dovesti do ispitivanja od strane Gugla. Prema tvrđenju Moz-a, Gugl počinje lošije da rangira sajtove čiji domeni su bogati ključnim rečima ukoliko ti sajtovi inače nisu visokog kvaliteta. Dakle, s jedne strane može biti korisno ako se ključna reč nalazi u domenu vašeg sajta, ali budite pažljivi, jer to može dovesti i do ispitivanja vašeg sajta i mogućeg negativnog rangiranja u rezultatima pretrage.

Takođe, trebalo bi da se uverite u to da će neko ko bude kucao ime vašeg sajta sa prefiksom (www.primer.com) biti preusmeren na vaš sajt čak iako on ne sadrži prefiks www. U slučaju da ovo niste uradili, Gugl može smatrati da su u pitanju dva različita sajta, što će se negativno odraziti na vaše pozicioniranje na pretraživačima i vidljivost vašeg sajta može biti ugrožena.

13. Naslovi i permalinkovi (Headlines and permalinks)

Naslovi članaka trebalo bi da imaju manje od 55 karaktera kako bi se osigurala njihova vidljivost u rezultatima pretrage (SERP). Uverite se u to da su koncizni, atraktivni i što je moguće više opisni (ovo je često teško uskladiti). Izbegavajte klikabilne naslove i ne obećavajte naslovom ništa što sam sadržaj neće pružiti.

Permalinkovi (ili URL), koje inače možete promeniti u svom CMS-u nakon što su oni automatski postavljeni, ne moraju u potpunosti da odgovaraju naslovu. Gugl navodi da možete koristiti tri do četiri ključne reči i da kao prvu stavite najvažniju ključnu reč.

14. Komentari

Nemojte isključivati opciju za komentare. Ako imate zajednicu ljudi koji redovno komentarišu vaš sadržaj i učestvuju u diskusiji, to pokazuje da je ljudima stalo do vašeg sadržaja bilo da ga hvale ili kritikuju. U svakom slučaju, bar ga čitaju.

Treba samo filtrirati i brisati komentare koji predstavljaju spamove. Takođe, dobro je dodati no follow vrednost odeljku s komentarima kako bi Gugl ignorisao pogrešne ili nepoželjne linkove koji se tu mogu pojaviti.

15. Local SEO

Gugl korisnicima daje rezultate bazirane na njihovoj lokaciji. Ovo je posebno važno za preduzeća koja moraju da privuku pažnju nekoga ko pretražuje baš u pravom trenutku, npr. dok hoda ulicom, gleda u mobilni telefon i traži gde može da pojede nešto.

Bilo bi dobro da kreirate nalog na Google My Business i tako osigurate da će sve vaše informacije biti ažurirane na vreme – npr. informacije o radnom vremenu, kontaktu, ocenama korisnika. Takođe proverite i da li vaš biznis pripada pravoj kategoriji.

16. Društvene mreže

Najočigledniji način na koji možete podići vidljivost svog sajta (a da nisu u pitanju SEO podešavanja) jeste, naravno, pomoću marketinga na društvenim mrežama.

Potrebno je da se uverite da ste prisutni na svim relevantnim društvenim mrežama (gde god bi vaša publika mogla da bude), ali da pritom ne plasirate samo sadržaj na bezličan način, već da ga koristite kao kanal korisničog servisa i stupite u iskrenu interakciju sa ljudima na zabavan, prijateljski način, uvek spremni da pružite informacije i pomoć.

Šta je ono što pretraživači NE traže?

Postoji mnogo tzv. black hat postupaka zbog kojih Gugl može kazniti vaš sajt, tako da je najbolje da ih izbegavate čak iako oni izgledaju kao sjajna i laka pobeda u smislu dobrog pozicioniranja sajta na pretraživačima.

17. Preterano korišćenje ključnih reči

Naročito onda kada ovo preterivanje utiče negativno na čitljivost vašeg sajta. Čak je vrlo diskutabilno to da li Gugl uopšte više koristi ključne reči kao faktor pomoću kog rangira sajtove.

18. Preterana razmena linkova ili plaćanje linkova

Nemojte to da radite. Nije vredno. Najvredniji linkovi su oni koji dolaze sa sajtova koji predstavljaju autoritete u svojoj oblasti poslovanja.

19. Dosadne reklame

Sve što je previše nametljivo i uništava zadovoljstvo čitanja vašeg sadržaja i pritom usporava brzinu sajta.

20. Aplikacije za mobilne uređaje koje se prikazuju dok se sajt učitava

SEO google baneri

Ako posetiocima koji dolaze na sajt putem mobilnih uređaja preko čitavog ekrana plasirate reklamu za preuzimanje neke aplikacije, Gugl će smatrati da vaš sajt više nije „mobile friendly”.

21. Duplirani sadržaj

Ako Gugl pronađe identičan sadržaj na dva mesta, bilo na vašem sajtu ili na nekom drugom, čak iako niste toga svesni, on će indeksirati samo jednu od pronađenih strana. Klonite se tuđeg sadržaja i objavljivanja tuđih tekstova kao svojih.

22. Skriveni linkovi i tekst

Uvek postoji način da se manipuliše rangiranjem, a čak i ako korisnici nikad ne vide to, Gugl će videti i kazniti vas zbog toga.

Klonite se korišćenja belog teksta na beloj pozadini, pozicioniranja teksta „iza” ekrana, podešavanje veličine fonta na nulu ili skrivanja linka u samo jednom karakteru, poput zapete ili tačke. Neverovatno je veliko iskušenje da se stavi link u poslednju tačku koja se nalazi u tekstu.

Jasno je da ovo nije sve što možete učiniti za SEO, ali ovo je, u najmanju ruku, dobar temelj za to.

Izvor: searchenginewatch.com

SEO basics: 22 essentials you need for optimizing your site