- 29 марта, 2017
- Posted by: iMarketing
- Category: Društvene mreže, Facebook
Dakle, treba da napravite marketing plan za društvene mreže. Ne baš lak zadatak, zar ne? Mnogi od nas imaju poteškoća i da uopšte razumeju šta je to tačno, a kamoli da naprave jedan takav od nule.
Prosto rečeno, svaka akcija koju preduzmete na društvenim mrežama treba da bude deo jedne šire marketing strategije. To znači da svaka objava, odgovor, lajk i komentar treba da budu vođeni planom koji je direktno usmeren ka ostvarenju poslovnih ciljeva. Možda zvuči komplikovano, ali ukoliko izdvojite vreme da napravite sveobuhvatnu strategiju za društvene mreže, ostatak vaših napora uslediće prirodno. Svako ovo može uraditi ako na pravilan način priđe samoj materiji.
Naučite šta marketing plan za društvene mreže treba da sadrži i pratite naš plan u 6 koraka kako biste potom napravili sopstveni.
Šta je marketing plan (strategija) za društvene mreže?
On sumira sve ono što planirate i nadate se da ćete ostvariti u svom biznisu koristeći društvene mreže. Treba da obuhvati proveru toga gde su i kakvi su vaši nalozi danas, gde želite da oni budu u bliskoj budućnosti i koje sve alate ćete koristiti kako biste to postigli.
U principu, što budete bili precizniji pri kreiranju plana, to ćete biti efikasniji u njegovom sprovođenju. Pokušajte da budete koncizni. Nemojte praviti plan koji je toliko širok ili zahtevan da je zbog toga gotovo i nedostižan. Plan će voditi vaše akcije, ali će takođe biti i mera kojom ćete utvrditi da li idete ka uspehu ili ne.
KORAK 1: Kreirajte ciljeve za društvene mreže
Prvi korak u bilo kojoj strategiji na društvenim mrežama jeste uspostavljanje i definisanje ciljeva koje želite da postignete. Kada imate ovo, to vam omogućava da brzo reagujete ako kampanja koju vodite ne ispunjava vaša očekivanja. Bez ciljeva nemate ni sredstva za merenje uspeha ili dokaz o povratu uloženog u društvene mreže (ROI – Return on Investment).
Ovi ciljevi treba da budu usklađeni s vašom širom marketinškom strategijom, tako da napori koje ulažete u društvene mreže direktno idu ka ostvarenju vaših poslovnih ciljeva. Ukoliko se pokaže da vaša strategija na društvenim mrežama podržava vaše poslovne ciljeve, imate veće šanse da vratite uloženo i obezbedite nove investicije.
Prevaziđite merila kao što su lajkovi ili retvitovi. Fokusirajte se na naprednu metriku poput lidova (leads), stope koverzije (conversion rate) i veb-preporuka (web referrals). Bilo bi dobro da prilikom postavljanja ciljeva pratite tzv. SMART okosnicu. To znači da svaki cilj treba da bude specifičan, merljiv, dostižan, relevantan i vremenski ograničen.
Primer: Na Instagramu ćemo deliti fotografije koje „komuniciraju” kulturu naše kompanije. To ćemo učiniti postavljanjem po tri fotografije nedeljno. Target za svaku od njih će biti minimum 30 lajkova i pet komentara.
Jednostavan način da započnete svoj plan jeste da zapišete najmanje tri cilja koja želite da postignete društvenim mrežama. Zapitajte se kako će taj cilj izgledati kada bude ostvaren i iskoristite to da utvrdite kako ćete ga slediti.
KORAK 2: Izvršite proveru svojih društvenih mreža
Pre pravljenja marketinškog plana za društvene mreže treba najpre da procenite trenutnu korist koju imate od društvenih mreža i način na koji ih upotrebljavate. To znači da morate otkriti s kim ste povezani na ovim mrežama, potom koje društvene mreže najviše koristi vaša ciljna grupa, kao i to kakvo je vaše prisustvo na društvenim mrežama u odnosu na vašu konkurenciju.
Napravili smo šablon za proveru koji možete pratiti prilikom svakog koraka u ovom procesu:
Kada sprovedete ovu proveru, trebalo bi da imate jasnu sliku o tome kako svaki od vaših naloga predstavlja vaš biznis, koja je njihova svrha i koji nalog je glavni. Ovaj popis treba da se ažurira redovno, naročito ukoliko redovno procenjujete uspešnost svog biznisa.
Tokom provere bi trebalo da bude očigledno koji nalozi moraju da se ažuriraju, a koje je najbolje obrisati. Ukoliko otkrijete lažne naloge, npr. lažan brendirani Tviter nalog – prijavite ga. Prijavljivanje ovakvih profila osigurava to da će ljudi koji vas traže moći da se povežu samo s nalogom koji vi sami vodite.
Bilo bi dobro da za svaku mrežu zapišete po jednu odluku koja će vam pomoći da se fokusirate na specifične ciljeve koje ste postavili. Ove odluke će voditi sve vaše akcije i vratiti vas na pravi put ukoliko vaši napori počnu da zaostaju.
Izdvojte onoliko vremena koliko vam treba kako biste utvrdili svrhu svakog profila koji imate. Ukoliko ne možete da odredite pravu svrhu nekog od njih, to najverovatnije znači da taj profil treba obrisati.
Primer za jednu ovakvu odluku:
„Snapchat ćemo koristiti da objavljujemo opušteniji sadržaj i prikažemo takvu stranu naše kompanije, kao i za povezivanje sa potencijalnim korisnicima mlađeg uzrasta.”
Pre nego što odlučite koja društvena mreža je najbolja za vaš biznis prvo morate znati koja je vaša ciljna grupa i šta ona želi.
KORAK 3: Kreirajte ili poboljšajte svoje naloge
Kada završite sa proverom svojih naloga, vreme je da usavršavate svoje prisustvo na mrežama. Izaberite onu koja se najviše uklapa u vaše poslovne ciljeve. Ako još uvek nemate profil na mreži na koju bi trebalo najviše da se fokusirate, napravite ga imajući na umu širu publiku i ciljeve. Ukoliko ga imate, vreme je da ga ažurirate i poboljšate tako da na kraju dobijete najbolje moguće rezultate. Upamtite to da svaka društvena mreža ima jedinstvenu publiku i zato svaku treba tretirati drugačije.
Optimizacija profila pomaže da generišete više veb-saobraćaja ka svom onlajn biznisu. Unakrsna promocija naloga na društvenim mrežama može povećati doseg neke objave. Profili treba da budu u potpunosti popunjeni, a slike i tekst treba da budu optimizovani za odgovarajuću mrežu (pazite na dimenzije slike), pogledajte i Facebook Ads Sizes.
Primer profila sa popunjenim podacima
KORAK 4: Pronađite inspiraciju kod lidera u poslu kojim se bavite, kod konkurencije i klijenata
Niste sigurni koja vrsta sadržaja i informacija će vam doneti najveći engejdžment? Da biste dobili inspiraciju, posmatrajte šta objavljuju drugi ljudi iz vaše industrije i osluškujte društvene mreže da vidite kako se možete razlikovati od svoje konkurencije i šta je to što nedostaje i kod njih.
Potrošači takođe mogu ponuditi inspiraciju za društvene mreže, ne samo kroz sadržaj koji objavljuju već i kroz način na koji kreiraju svoje poruke. Pogledajte npr. kako vaša ciljna publika piše tvitove i pokušajte da imitirate taj stil. Takođe naučite i njihove navike – kada nešto objavljuju i zašto – i iskoristite to kao osnovu za svoj plan marketinga na društvenim mrežama.
Konačan izvor inspiracije jesu lideri u vašoj industriji. U svakoj industriji postoje gigantske kompanije koje rade fantastičan posao na društvenim mrežama, a uspele su da se izdvoje od drugih upravo pomoću naprednih marketinških strategija. Pratite ih i naučite sve što možete. Proverite da li su i oni sami negde već podelili svoje savete.
Kompanije koje mogu predstavljati dobar primer korišćenja marketinških strategija na različitim društvenim mrežama i ujedno biti izvor inspiracije:
- Content marketing: Unbounce, Virgin
- Social media customer service: Tangerine, Warby Parker
- Social media advertising: AirBnB, the American Red Cross
- Facebook: Coca-Cola, Walmart
- Google+: Cadbury, National Geographic
- Twitter: Charmin, Oreo
- Instagram: Herschel Supply Co., General Electric
KORAK 5: Kreirajte plan sadržaja i kalendar objava
Dobar sadržaj je svakako od suštinskog značaja za uspeh na društvenim mrežama. Vaš plan marketinga na društvenim mrežama treba da uključuje i plan sadržaja (content marketing plan), koji se sastoji od strategija za kreiranje sadržaja i kalendara objava.
Vaš plan sadržaja trebalo bi da odgovori na sledeća pitanja:
- Koje vrste sadržaja nameravate da objavljujete i promovišete na društvenim mrežama?
- Koliko često ćete postavljati sadržaj?
- Koja je ciljna grupa za svaku vrstu sadržaja?
- Ko će kreirati sadržaj?
- Kako ćete promovisati sadržaj?
Vaš kalendar objava će sadržati datume i vreme kada nameravate da objavite neki blog-post, post na Fejsbuku ili Instagramu, tvit ili neki drugi sadržaj koji nameravate da koristite u okviru kampanja za društvene mreže.
Kreirajte kalendar i zakazujte objave unapred kako ne biste to morali da radite konstantno tokom svakog dana. Ovo vam pruža mogućnost da radite naporno na samom formatu svojih objava i poruka koje želite da prenesete, umesto što ćete ih pisati u letu, kad za to imate vremena. Bolje je da budete spontani prilikom komunikacije sa kupcima i pružanja svojih usluga njima nego prilikom kreiranja sadržaja.
Primer kalendara objava
Uverite se u to da vaš kalendar odražava odluku koju ste doneli i zabeležili za svaki pojedinačni profil. Ukoliko je svrha vašeg LinkedIn profila da generiše lidove, uverite se u to da objavljujete dovoljno sadržaja kojim se to postiže. Možete uspostaviti određeni šablon koji će definisati vrste objava na vašim profilima. Ukoliko niste sigurni kako to da učinite, najsigurnije je da se držite tzv. „pravila trećine”:
- Jedna trećina sadržaja promoviše vaš biznis i stvara profit;
- Trećina promoviše priče i ideje lidera u vašoj industriji ili nekoj sličnoj oblasti;
- Poslednja trećina sadržaja trebalo bi da bude lična interakcija sa publikom.
KORAK 6: Testirajte, procenite i prilagodite svoj marketing plan
Da biste otkrili kakva prilagođavanja morate da izvršite u svojoj marketinškoj strategiji, konstantno morate da je testirate. Napravite mogućnosti za testiranje svake akcije koju preduzmete na društvenim mrežama. Na primer:
- Možete pratiti broj klikova na određeni link tako što ćete koristiti programe za skraćivanje URL adrese;
- Koristiti Hootsuit analitiku za društvene mreže radi praćenja uspeha kampanje i dosega vaših objava;
- Pratiti broj poseta vaše veb-stranice pomoću alata Google Analytics.
Analizirajte i uspešne i neuspešne kampanje kako biste što bolje mogli da prilagodite marketinšku strategiju svojim ciljevima.
Istraživanja su takođe odličan način da se izmeri uspeh – i online i offline. Pitajte posetioce svog sajta ili pratioce/fanove na društvenim mrežama za mišljenje o vašem radu. Ovakav direktan pristup može ponekad biti vrlo efikasan. Potom upitajte i svoje offline kupce/klijente da li društvene mreže uopšte doprinose tome da se odluče baš za vaš brend. Ovakvi podaci koje dobijete mogu biti od neprocenjivog značaja kada pokušavate da poboljšate svoj rad.
Najvažnija stvar koju morate razumeti kada je u pitanju pravljenje marketing plana za društvene mreže jesto to da on stalno mora da se menja. Ukoliko se pojavi neka nova mreža, možda ćete želeti da dodate i nju u svoj plan. U tom slučaju moraćete da postavite i nove ciljeve. Samim tim, mogu nastati i novi, neočekivani problemi kojima ćete morati da se bavite. Ako se vaš biznis širi, možda ćete morati da proširite i svoje prisustvo na društvenim mrežama za neku novu granu ili novi region u kojem poslujete.
Prepravite svoju strategiju tako da ona odražava vaše najnovije uvide u stanje i nove odluke i uverite se u to da je vaš tim dobro obavešten o promenama koje ste uneli u plan.
Izvor HootSuite – How To Create A Social Media Marketing Plan In 6 Steps