Elokventni ste, pismeni i zanima vas kako postati copywriter? Voleli biste da vaša uverljivost zasija na bilbordima, društvenim mrežama i reklamama popularnih brendova? Verujete da vaše reči mogu biti nosioci ideja proizvoda, usluga i događaja koje jasno i precizno komuniciraju sa publikom?
Onda ste već pronašli sebe i od ove privlačne profesije vas deli samo – šansa.
U ovom blogu pišemo kako i gde se zapošljavaju copywriteri početnici, zašto je copywriting perspektivan i kolika je potražnja za ”prodavcima za tastaturom”.
Pročitajte i saznajte kako da dobijete priliku koja može odrediti vašu budućnost.
Zašto je privlačno biti copywriter?
Kao što svaki pisac želi da njegova knjiga doživi više tiraža, tako i copywriter teži da njegove slogane, blog postove i reklame vidi što više ljudi.
Ponekad jedna reč može biti razlog zašto je neki brend uspeo da se pozicionira na tržištu i to je naravno – zasluga copywritera. Iako potpis pisca ne stoji ispod prodajnih reči, uspešne kampanje imaju veliku pokrivenost i lako je dokazati ko stoji iza njih. Na ovaj način, copywriter gradi svoj portfolio i postaje zvezda u svojoj branši, a samim tim, i njegove reči više vrede.
Bilo da postanete agencijski, in-house ili freelance copywriter, za vaš posao je potreban samo računar povezan na internet. Zato je mnogim copywriterima omogućeno da rade remote. Neki sa izgrađenim renomeom su u mogućnosti da dogovore procenat od posećenosti ili prodaje sajta za koji su pisali tekst.
Ovo su pojedini razlozi zašto je copywriting privlačan profesionalni poziv, ali da bi se ovakav status ostvario, potrebno je mnogo rada.
Kako postati copywriter u agenciji?
Odličan način da uđete u posao je praksa ili čak plaćena juniorska pozicija u marketinškoj agenciji. Samim tim što je u pitanju rastuća profesija, horizontalna i vertikalna fluktuacija radnika je velika. Zbog toga se u industriju redovno uvode novi entuzijasti.
Inicijativa se ceni!
Postoji mogućnost da se obratite agencijama preko imejla ili društvenih mreža, iako konkurs nije objavljen. Možda vam ovo zvuči previše invanzivno, ali znajte da se u agencijama puno radi i da je postavljanje oglasa ponekad dodatni posao. Nekome ćete učiniti uslugu time što ćete pre nego što je objavio konkurs ponuditi svoje usluge.
Pratite društvene mreže
Ako zapratite Facebook, Instagram i LinkedIn profile velikih i malih agencija u Srbiji, primetićete da se često objavljuju oglasi za posao. Pored onih pozicija čije ime se teško i izgovara, nije redak slučaj da se traži Junior Copwriter. Često se naglašava da je poželjno da kandidat ima diplomu novinarstva ili jezičkog fakulteta, ali to nije presudan faktor.
Ponudite probni tekst
Važan faktor je, naravno, razgovor uživo. Ali, najvažniji je probni tekst koji agencije daju kandidatima. To je često jedan od stvarnih zadataka agencije, ali kandidat ne treba da se optereti time da ga uradi savršeno. Bitno je da pokaže da razume osnovna pravila.
Sajtovi agencija
Ponekad, agencije svoju potražnju za radnicima objavljuju samo na svom sajtu. Često su predstavljeni i opisi radnog mesta, pa možete videti koja sve zaduženja ima agencijski copywriter.
Naravno, nemojte se razočarati ako ne budete primljeni odmah. Držite se vaše početne ideje i budite uporni.
Saveti iz agencije
Kada kao početnik uđete u agenciju ili firmu u kojoj postoji copywriting sektor, vaš zadatak je da učite.
Verovatno će vam dodeliti mentora, naučićete da sarađujete sa drugim sektorima i stvorićete sliku kako se ideja transformiše u reči, a reči u kampanju. Nemojte biti nestrpljivi ukoliko vaše starije kolege rade slogane za velike klijente koje će videti milioni ljudi, dok vi pišete tekstove za liflete ili kreirate newslettere. Tako se počinje. Možda upravo sedite na mestu koje će biti budućnost vaše uspešne karijere.
Čak i ako ste nezadovoljni obimom posla, platom, ugovorom ili ukupnom atmosferom, budite zahvalni na prilici. U Srbiji je prosečno zadržavanje radnika u agenciji oko dve godine, što govori da vam neće biti problem da promenite firmu u kojoj proizvodite reči.
Prvo pa freelancer!
I to je moguće. Činjenica je da ćete kao junior imati mentora koji vas podučava, savetuje i ispravlja, ali hrabrost se ponekad isplati. U ovom slučaju, osnove zanata morate da naučite sami.
Postoji veliki broj firmi kojima je povremeno potreban copywriter, zbog čega im se više isplati da pronalaze freelancere. Potrebu za novim radnicima objavljuju preko svog sajta i društvenih mreža, a ponekad i preko sajtova za zapošljavanje kao što su Infostud i Lako do posla.
A najbrži načini za pronalaženje freelance angažmana su pojedine Facebook grupe poput CopyWriting Srbija, gde možete direktno kontaktirati poslodavce. Pošto je u pitanju otvorena berza poslova u našoj branši, imajte u vidu vaše iskustvo i portfolio kada budete nudili cenu rada.
Zašto ste potrebni?
Slobodna konkurencija na tržištu podstiče kompanije da kroz brojne kanale informisanja redovno prezentuju novi prodajni sadržaj. Televizija, internet, novine i bilbordi su postali traka na kojoj se ubrzano smenjuju brojne reči i slike. Zajedno su u konstantnoj trci sa ciljem da dođu do potreba konzumera.
Sve ukupno, to nije malo teksta. Uzmimo i da svaki kanal ima svoje potkanale, različite verzije, formate, čak i jezike.
Svaki borac za tržište, veliki ili mali, ukoliko nema svoje zaposlene copywritere, moraće da unajmi agenciju ili freelance izvođače. Od kreativnih rešenja zavisi njegova pozicija na tržištu.
Većina mladih osoba prolazi kroz pradoks prvog posla
• Kako da se zaposlim kada nemam iskustvo
• Kako da steknem iskustvo kada nemam posao
Međutim, velika potražnja za kvalitetnim sadržajem je vaša velika šansa. Zato se od vašeg CV i motivaciono pisma ne očekuju pasusi radnog iskustva. Važno je da budu pismeni, jer je za početak, to osnovni alat koji ćete koristiti.
Kako postati kopirajter uz pomoć i samouko
Postoje brojne online i offline obuke, različitog sadržaja i trajanja. Nećemo se baviti poređenjem kvaliteta i renomea, jer sve one mogu biti dobre po vas. Pogledajte online kurseve koje nudi naša agencija – mogu vam pružiti dobru odskočnu dasku kako biste se kasnije izgrađivali sami.
Naravno, zahvaljujući YouTube postoje besplatni i veoma korisni tutorijali koji govore kako postati copywriter. Trenutno, jedan od aktivnijih je kanal copywriterke Alex Cattoni.
Slično je i sa literaturom. Jedan od najvećih umova prodajnog pisanja je David Ogilvy i svaka njegova knjiga ili tekst koji pronađete na interentu je od velike pomoći. U knjižarama vam je dostupan udžbenik Copywriting: kako pisati i prodati reklamne tekstove, autora Darka Tadića i ova novčana investicija vam može doneti mnoga početnog znanja.
Takođe, gledajte reklame i kampanje drugim očima. Pokušajte da osetite negativ svakog bilborda i postera i kritički pratite objave na društvenim mrežama. Odaberite nekoliko brendova i redovno pratite njihove digitalne kampanje. Razmišljajte o ciljnim grupama, načinu na koji su uvezani naslovi sa tekstom i copy sa slikom. Razmišljajte o tone of voice – koji će biti važna stavka u vašem budućem poslu.
Sve je to copywriting, koji može biti vaša budućnost!