Kako vas Google klasifikuje i svrstava u interesne grupe?

Google AdWords – platforma za digitalno oglašavanje ima veoma korisnu funkciju za targetiranje pa tako prikazuje oglase korisnicima u okviru svoje mreže multimedijalnog oglašavanja na bazi interesne kategorije korisnika. Interesne kategorije su grupe korisnika koji su klasifikovani kao zainteresovani za određenu kategoriju a na osnovu njihovog ponašanja na internetu odnosno pretraživanja i pregledavanja na web-u. Trenutno postoji preko hiljadu kategorija i preko milijardu klasifikovanih korisnika. Što znači ako ste ikada nešto pretraživali na internetu i vi ste klasifikovani.

Iz perspektive oglašivača interesne kategorije su odlična alatka. Sa ovim kategorijama mogu se vrlo lako ciljati određene grupe potencijalnih klijenata i na taj način smanjiti troškove marketinga ili povaćati efikasnost jer se oglasi prikazuju publici koja ima interesovanja za iste. Kombinacijom ovih interesnih kategorija i drugih online alatki kao što su remarketing ili kontekstualno ciljanje,  rezultati oglašavanja na internetu mogu biti zapanjujući.

Ipak, na drugoj strani su korisnici Interneta koji su klasifikovani. Hmmm niko ne voli da bude “klasifikovan”. Uglavnom, iz perspektive korisnika to klasifikovanje može izgledati i kao kršenje privatnosti.  Ali po mom mišljenu, to je previše skeptično. Zar nije bolje  da mi se prikazuju reklamni oglasi za one proizvode i usluge koje bi mogle da me zanimaju ili zainteresuju. Pripadajući ovim grupama oglasi koji mi se prikazuju su veoma relevantni za moje interese. Ja ne želim da viđam oglase za penzionere (inače volimo ih :), pozdrav za sve penzionere) ili npr. oglase za srednju privatnu školu a ja imam preko 30 godina. Hoću da vidim oglase koji su relevantni za moje želje i potrebe kao i oglase koji mogu biti rešenje na moje probleme.  Ako oglašivač može da predvidi šta mi je potrebno na osnovu moje istorije pretraživanja na web-u onda su oni moji spasioci, štede mi vreme, čine da budem efikasniji i ne zatrpavaju me bespotrebnim reklamama koje me ne zanimaju.

Kako god, i vi ste sigurno klasifikovani. Evo kako možete da pregledate u koje vas je to interesne grupe Google svrstao i kako da ih menjate, brišete ili dodajete. Sigurno ćete se i iznenaditi nekim interesnim grupama u koje ste svrstani. Možete reći Google-u da vas izbaci iz svih interesnih grupa i da vas više ne svrstava, ali ne bih to preporučio jer će vas onda zatrpati svakave reklame koje nisu relevantne za vaša interesovanja.

1. Idite na link i bićete na stranici Ads Setting

http://www.google.com/settings/ads/onweb

2. Pod opcijom Interests klikom na edit možete dodavati, menjati ili brisati interesne grupe u koje ste svrstani

3. Pratite ko vas sve prati 🙂

Obzirom da nije samo Google taj koji vas “prati”, postoji dodatak za firefox web brauzer koji beleži ko vas sve prati dok surfujete internetom. Ubrzo ćete shvatiti da je Google u celoj ovoj priči vrlo otvoren i iskren, jer se lako možete isključiti iz praćenja kao i menjati interesne grupe, dok kod ostalih sajtova to i nije baš tako lako. Dodatak se zove Collusion i besplatan je.