Facebook algoritam – sve promene u algoritmu na jednom mestu 2018
Facebook algoritam se menja stalno i kako prolazi vreme te promene su sve češće. Facebook je danas mnogo više od samo još jedne društvene mreže. Da, ova društvena mreža će zauvek ostati najpopularnija platforma za komunikaciju i deljenje sadržaja koji nam se dopada i koji nas inspiriše sa prijateljima, ali ono što nam u poslednje vreme naročito privlači pažnju jesu mogućnosti koje nam pruža Facebook marketing. Ipak, da biste se (uspešno) bavili Facebook marketingom, jako je važno da poznajete i razumete Facebook algoritam koji se, otprilike, menja iz dana u dan. Upravo zato smo za vas napravili ažurnu listu svih dosadašnjih promena koja će vam nadamo se biti od koristi. Podsetnik za sve one koji žele više da nauče, mogu pogledati naš kurs digitalnog marketinga koji smo pripremili za vas. Vratimo se tekstu, krenimo redom.
Vrednosti koje Facebook “ceni”
Korisnici i stranice na ovoj društvenoj mreži na dnevnom nivou objavljuju mnogo sadržaja koji, logično, ne može da nađe put do baš svake osobe. Na osnovu mnogobrojnih faktora, Facebook algoritam zato određuje redosled objava na vašem News Feed-u kako ne biste došli u situaciju da budete zatrpani sadržajem koji vas zapravo ne interesuje. Koje to vrednosti ceni čuvena plava mreža?
Porodica i prijatelji su na prvom mestu. U suštini, primarna funkcija ove društvene mreže je i bila ta da se povežete sa svojim prijateljima i porodicom gde god oni da su, zato je ovo logičan sled okolnosti. Facebook se na ovaj način trudi da nas informiše i zabavi, za šta veruje da je naša primarna želja kada je reč o korišćenju društvenih mreža.
Slede ideje i inspiracija.Facebook prati naše aktivnosti i daje nam svoj feedback tako što nam prikazuje sadržaj koji mi želimo i za koji smo najpre zainteresovani. Pritom je jako važno da je taj sadržaj bezbedan i da se svi tako osećamo konzumirajući ga. Dakle, šta ćete videti na svom News Feed-u nakon objava prijatelja i porodice zavisi isključivo od vaših aktivnosti na ovoj mreži.
Originalan sadržaj.Facebook pravi razliku između originalnog, zanimljivog sadržaja kojem daje prioritet i sadržaja koji predstavlja senzacionalizam, laž ili “spam”.
Vi kontrolišete šta ćete da vidite. Zato postoje opcije poput “unfollow” ili “see first” kako biste na neki način sami kreirali svoj News Feed.
Interakcija.Facebook konstantno radi na tome da poboljša vaše iskustvo na ovoj društvenoj mreži prikupljajući razne informacije i dajući svoj feedback u vidu izmena u algoritmu. Dakle, šta god da se menja, menja se za vaše dobro!
Facebook algoritam voli…
objave sa mnogo lajkova, komentara i deljenja;
objave koje u kratkom vremenskom periodu dobiju mnogo lajkova, komentara i deljenja;
objave koje makar jedan prijatelj lajkuje, komentariše ili deli;
link objave;
objave koje izazivaju interakciju;
objave za koje se ispostavlja da ih korisnici preferiraju u poređenju sa drugim tipovima objava (npr. fotografije, video snimci ili statusi);
video snimke koji se direktno objavljuju i koji imaju veliki broj pregleda;
objave koje su u vezi sa aktuelnim temama;
objave sa stranica na kojima je interakcija velika i česta;
objave sa stranica čiji su profili ažurni i nude mnogo informacija;
objave sa stranica čiji se fanovi poklapaju sa fanovima druge relevantne stranice.
Facebook algoritam ne voli…
clickbait;
like-baiting;
objave koje sadrže “spam” linkove;
objave koje se ponavljaju u kretkom vremenskom periodu;
isključivo tekstualne objave (u vidu statusa) koje dolaze sa stranica;
objave koje su bile sakrivene ili prijavljene (znak lošeg kvaliteta);
objave koje “traže” lajk, komentar ili deljenje;
objave koje od korisnika zahtevaju neko neobično angažovanje;
objave koje promovišu stranice i zahtevaju od korisnika da nešto kupe, da se negde prijave i generalno reklame.
Za sve one koji hoće da nauče više o digitalnom marketingu, predlažemo da pogledate kurs digitalni marketing stranicu, može vam biti zanimljivo.
Timeline: Najvažnije promene u Facebook algoritmu do sada
19. januar 2018.
Prioritet se daje vestima i objavama koje potiču od poverljivih i proverenih izvora, koje su istinite, informativne i relevantne su za samog korisnika.
Kako kaže Mark Zuckerberg, vesti su oduvek bile povod da ljudi započnu konverzaciju o aktuelnim i važnim temama. Upravo zato Facebook i daje prednost kvalitetnom sadržaju koji ima važnost za svakog od korisnika. Logično, Facebook je sproveo istraživanje u kojem su učestvovali sami korisnici kako bi otkrio koji su to izvori informacija pouzdani i provereni.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ako je ona ocenjena kao pouzdana i proverena i korisnici smatraju da je vaš sadržaj informativan, sigurno ćete primetiti pozitivne promene u prikazivanju sadržaja sa stranice.
11. januar 2018.
Prioritet se daje onim objavama koje podstiču smislene i korisne konverzacije i to naročito ako potiču od vaših prijatelja i porodice.
Poenta je da vreme koje provodite na ovoj društvenoj mreži bude kvalitetno i da vam donosi neku korist. Zato sada imate više mogućnosti da komunicirate sa osobama do kojih vam je stalo, o temama koje su vam zajedničke. Osim toga, prednost imaju i objave u kojima član vaše porodice ili prijatelj nešto preporučuje, pita za savet ili traži pomoć upravo zato što ovakve objave podstiču pametnu diskusiju. Ovo je razlog da prednost imaju objave prijatelja ili porodice, a ne stranica, zato što se veruje da je komunikacija između ljudi bolja i kvalitetnija od one između ljudi i stranica.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Budući da su stranice na neki način skrajnute, sigurno ćete primetiti manji broj lajkova na objavama ili pregleda na video snimcima. Ipak, ukoliko vaša stranica izaziva interakcije među prijateljima na Facebook-u, moguće je da ćete biti vidljiviji na News Feed-u. S obzirom na to da i grupe dobro prolaze, možda biste mogli da razmislite o tome da za svoj brend napravite Facebook grupu i na taj način proverite kako će se to odraziti na vašu vidljivost.
18. decembar 2017.
Facebook je primetio da korisnici negativno reaguju na objave tipa: “lajkuj ako…” ili “taguj prijatelja koji ovo mora da vidi”. Upravo zato će stranice koje koriste ovakive objave (engagement bait) biti manje vidljive na News Feed-u jer one na ovaj način “veštački” žele da povećaju svoju vidljivost i angažovanje korisnika. Evo koji “mamci” ne dolaze u obzir:
vote baiting;
react baiting;
share baiting;
tag baiting;
comment baiting.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Jednostavno, izbegavajte ovakav sadržaj i ovakve objave. Makar ako želite da se pozicionirate na odgovarajući način na Facebook-u. Umesto toga, pokušajte sa objavama koje su informativne i relevantne kako biste prirodno podigli domet objava i angažovanje fanova.
28. avgust 2017.
Facebook će blokirati stranice koje objavljuju lažne vesti oglašavajući se na samoj društvenoj mreži.
Primećeno je da stranice koriste oglase za sopstvenu promociju, ali da pritom plasiraju lažne informacije što je veliki “no-no”! Sve dok i sami na svojoj stranici objavljujete lažne informacije, nećete biti u mogućnosti da se oglašavate na Facebook-u – to je vrsta kazne.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Verovatno i sami možete da zaključite – ako se služite lažima, nećete moći da se reklamirate. Za slučaj da ste nenamerno objavljivali netačne informacije, pre nego što rešite da se oglašavate, proverite svoj sadržaj.
17. avgust 2017.
Facebook će sakrivati objave koje se pretvaraju da su video snimak, a to u stvari nisu.
Postoje stranice koje na svoje link objave stavljaju lažno “play” dugme da bi naveli korisnike da kliknu, verujući da je reč o video snimku, iako je to u stvari link. Facebook ne želi tako nešto na svom News Feed-u i zato je upozorio te stranice da to više ne rade.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ako ne želite da vaš sadržaj bude manje vidljiv ili čak i blokiran, izbegavajte ovakve oblike prevara.
2. avgust 2017.
Facebook će ređe prikazivati objave sa linkovima kojima je potrebno mnogo vremena da se učitaju (poželjno je da se otvoreni link učita za 3 sekunde).
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ukoliko imate sajt, bitno je da se on brzo učitava i na računaru i na mobilnom telefonu ili tabletu kako ne biste izgubili na vidljivosti zbog nečega što možete da iskontrolišete.
17. maj 2017.
Facebook prikazuje manje objava koje imaju clickbait naslove.
Ako ste primetili manje objava sa naslovima tipa: “Kada je (nešto), desilo se (nešto)” ili “Morate da vidite OVO” – to nije slučajno! Facebook jednostavno izbegava ovakve mamce koji obično ne donose relevantne informacije.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ukoliko i sami koristite ovakve naslove sigurno ćete primetiti manju vidljivost. Međutim, jednom kada prestanete sa ovakvim objavama, sve se vraća u normalu i ponovo imate mogućnost da se “probijete” kroz konkurenciju.
10. maj 2017.
Facebook prikazuje manje objava koje vode na sajtove koji su ocenjeni kao loši, odnosno, sa kojima korisnici nisu imali dobra iskustva.
Ako je vaš sadržaj na sajtu ocenjen kao “spam”, lažan ili besmislen, šokantan i zlonameran, vaše objave na Facebook-u će biti manje vidljive.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ne samo da ćete biti manje vidljivi na News Feed-u već ćete možda biti sprečeni da se reklamirate na ovoj društvenoj mreži. Jednostavno – izbegavajte ovakav način privlačenja pažnje i ovakav sadržaj.
31. januar 2017.
Prednost se daje objavama koje su autentične i relevantne.
Facebook prati i analizira stranice u želji da otkrije da li je reč o autentičnom i korisnom sadržaju kako bi njega “izbacio” na početak, dok će sadržaj koji nije takav biti skrajnut. Osim toga, prati se i interakcija i angažovanje samih korisnika sa ciljem da se prikazuje sadržaj koji je njima bitan i koji je aktuelan.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Poradite na kvalitetu svog sadržaja koji ćete uz to prilagoditi svojoj ciljnoj grupi da biste i dalje bili vidljivi na News Feed-u.
26. januar 2017.
Prednost se daje dužim video snimcima koji zahtevaju više pažnje i, samim tim, više angažovanja.
Dakle, ako korisnici gledaju 50% videa od 30 sekundi i 50% videa od 10 minuta, prednost će imati duži video i on će se prikazivati većem broju korisnika. Logika je jasna – više se posvećujete dužem videu i na taj način pokazujete da vam je taj sadržaj interesantan.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ukoliko i sami kreirate duge video snimke, primetićete veći domet objava, za razliku od promovisanja kraćih videa. Imajte to u vidu!
11. avgust 2016.
Na News Feed-u će se uvek prikazivati sadržaj koji je vama lično informativan i koristan.
Na osnovu istraživanja, Facebook je primetio da korisnici više uživaju i više prate sadržaj koji im je informativan i koristan, a sadržaj dobija plus i ukoliko izaziva dobre reakcije i diskusiju.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Potrudite se da vaš sadržaj bude informativan i relevantan kako bi uspeo da dopre do željene ciljne grupe.
29. jun 2016.
Priče koje dolaze od vaših bliskih prijatelja pozicionirane su više na News Feed-u.
Ova promena je nastala sa ciljem da korisnici ne propuštaju njima važan sadržaj koji dolazi od strane bliskih ljudi. Zato objave ovog tipa i imaju prednost.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? S obzirom na to da stranice nekako gube na značaju zbog ovih novina, preporučuje se objavljivanje sadržaja koji će vaši fanovi želeti da podele sa svojim prijateljima.
21. april 2016.
Što se duže korisnici zadržavaju na objavi i linku u objavi, to se sadržaj smatra interesantnijim i relevantnijimza vas pa se zato pozicionira više na News Feed-u.
Ovo nema veze sa tim da li je tekst dugačak ili kratak, već sa tim koliko korisnik provede na toj stranici čitajući. Ako je duže na stranici, to znači da mu je sadržaj zanimljiv i koristan pa će objave tog tipa imati prednost.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ova promena nije toliko značajna za reach vaše stranice, ali se svakako potrudite da na pravi način animirate svoje fanove.
1. mart 2016.
Facebook Live video snimci će se pozicionirati više na News Feed-u dok su live i aktuelni, nego kada to prestanu da budu.
Istraživanja su pokazala da su live videi interesantniji dok su live, što je sasvim očekivano. Osim toga, oni bolje prolaze i od običnih video snimaka.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Eksperimentišite sa objavama ovog tipa i vidite šta je za vas bolje i efektnije – live ili klasičan video.
24. februar 2016.
I – “rođene” su reakcije love, sad, wow…
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Iako se i dalje ne pravi značajna razlika između lajkova i reakcija, one vam mogu pomoći da bolje razumete osećanja koja vaši fanovi imaju prema vašem sadržaju.
4. decembar 2015.
Facebook sprovodi istraživanja sa ciljem da bolje organizuje objave na vašem News Feed-u u skladu sa tim šta je vama interesantnije.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ovde je relevantnost najvažnija. Nije bitan broj lajkova, komentara ili deljenja, već to da li korisnici žele da vide vaš sadržaj ili ne. Upravo zato treba raditi na kvalitetu.
9. jul 2015.
Facebook je omogućio korisnicima da sami kreiraju svoj News Feed tako što im je dao opciju da sakriju korisnike i stranice čiji ih sadržaj ne interesuje, ali i da se lakše povežu sa sadržajem koji bi mogao da im bude zanimljiv.
29. jun 2015.
S obzirom na to da korisnici manje lajkuju, komentarišu ili dele video koji su pogledali čak i kada im se svidi, Facebook uvodi druge opcije kojima meri zainteresovanost korisnika za sadržaj kao što su opcije da se isključi zvuk, da se video gleda preko celog ekrana i slično.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ako ove opcije pokažu da se vašim fanovima dopadaju video snimci koje objavljujete, oni će biti bolje rangirani na News Feed-u.
12. jun 2015.
U odnosu na to koliko vremena provodite prateći neki sadržaj,Facebook će takve objave bolje rangirati na vašem News Feed-u.
Možda korisnici neće lajkovati, komentarisati ili podeliti neku objavu iako im je zanimljiva, ali će zato na toj objavi provesti više vremena nego na ostalim. Eto znaka da vam je tako nešto korisno i značajno.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ne mnogo, ali eto još jednog pokazatelja da je neophodno da poradite na kvalitetu i relevantnosti onoga što objavljujete.
21. april 2015.
Facebook je ranije izbegavao da prikazuje previše objava od jednog izvora, ali je odustao od ovog pravila zbog korisnika koji ne prate mnogo ljudi ili stranica. Dakle, sada broj objava istog korisnika ili stranice koje se prikazuju nije ograničen.
Kada je reč o objavama vama bliskih ljudi, one će i dalje imati prioritet kako ih ne biste propustili.
Takođe, smanjuju se objave ovog tipa (kada je neko od vaših prijatelja nešto lajkovao ili komentarisao):
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Reach stranice opada jer prednost imaju objave prijatelja.
5. mart 2015.
Facebookažurira način na koji se računa broj lajkova tako što, na primer, briše lajkove naloga koji više nisu aktivni.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Možda ćete primetiti manji broj lajkova na objavama ili stranici, ali nemojte brinuti zbog ovoga jer sada znate o čemu se radi.
20. januar 2015.
Smanjuje se broj objava koje su označene kao neistinite ili nerelevantne sa ciljem da se izbegnu prevare. Naravno, u ovom istraživanju su učestvovali sami korisnici.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ne mnogo, osim ukoliko ne objavljujete često ovakav sadržaj.
7. januar 2015.
Video snimci su sve popularniji na Facebook-u, a u prilog tome svedoče statistike dobijene iz raznih istraživanja – za samo godinu dana broj objavljenih videa po osobi je na svetskom nivou porastao za 75%, iz godine u godinu se video snimci 3,6 puta više prikazuju na News Feed-u, od 2014. godine pa do sad je zabeleženo preko bilion pregleda video snimaka svakog dana, a skoro 50% korisnika ove društvene mreže odgleda makar jedan video dnevno.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ako je tačno da Facebook favorizuje video snimke – isprobajte objave ovog tipa što pre!
14. novembar 2014.
Facebook je od nas korisnika čuo da baš i ne volimo objave koje pokušavaju da nas nateraju da nešto instaliramo, kupimo ili koje su klasične reklame, već da nam je važniji sadržaj stranica koje nam se sviđaju ili ljudi koje pratimo. Na primer:
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Isto pravilo važi i ovde – kvalitetan i relevantan sadržaj je ključan, dok bi bilo poželjno da sponzorisanje ovakvih objava izbegavate.
18. septembar 2014.
Facebook počinje da prati ne samo šta korisnici lajkuju, komentarišu i dele već i kada to rade. Jer, neka objava je možda interesantna u određenom trenutku, na primer odmah po pojavljivanju na feed-u, ali ne i kasnije.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Svaka informacija o aktivnosti vaše ciljne grupe je dobra jer na taj način možete da osmislite svoje aktivnosti i prilagodite ih svojim fanovima. Naravno, kada objava podstakne dobro angažovanje, automatski će bolje proći na News Feed-u.
11. septembar 2014.
Facebook prestaje da objavljuje oglase i reklame koje su neprimerene ili uvredljive.
U trenutku kada neki oglas sakrijete sa svog News Feed-a to signalizira Facebook-u da nešto nije u redu. Uz to, on će vas pitati i zašto ste sakrili određenu reklamu kako bi znao da prilagodi objave koje vidite u skladu sa tom informacijom.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ako neko sakrije vašu reklamu jer je neprimerena ili uvredljiva, videćete “rezultat”. Dakle, izbegavajte ovakve vidove promocije.
25. avgust 2014.
Ukoliko objavljujete link ka određenom sajtu, Facebook će bolje pozicionirati one linkove koji imaju opciju preview, odnosno, imaju neku kreativu koja privlači pažnju, a ne samo link jer ovakve objave dobijaju duplo više klikova. Međutim, ukoliko se odmah po kliku korisnik vrati na News Feed to znači da je link imao clickbait naslov što odmah objavu spušta niže u odnosu na ostale. Takođe, ako malo ljudi reaguje na objavu, Facebook će je takođe spustiti niže jer je očigledno reč o sadržaju koji nije relevantan za korisnike.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Vodite računa o tome šta objavljujete i na koji način objavljujete. Eksperimentišite dok ne pronađete savršeno rešenje za svoj biznis.
23. jun 2014.
Za razliku od dosadašnjih uverenja, video snimci koji se direktno “kače” na Facebook bolje prolaze od YouTube linkova, odnosno, imaju više pregleda i bolje reakcije. Video snimke koji imaju bolje reakcije Facebook automatski podiže na News Feed-u.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Izbegavajte YouTube linkove i direktno objavljujte video snimke. Ukoliko ih je pogledalo dosta ljudi i dalo “pozitivnu ocenu” biće bolje pozicionirani u odnosu na ostali sadržaj.
11. septembar 2014.
Prikazuje se sve manje sadržaja koji direktno poziva na akciju poput ovog:
Ovakav sadržaj se ne smatra relevantnim i zato ga algoritam izbegava.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Ukoliko tražite reakciju i podstičete diskusiju suptilno, to je u redu. Ovako nešto izbegavajte.
23. avgust 2013.
Na današnji dan je Facebook zapravo razvio algoritam o kojem smo do sada govorili sa ciljem da poboljša sadržaj koji plasira svojim korisnicima. Da bi razvio algoritam, Facebook je najpre ispitivao na hiljade korisnika ne bi li uočio šta je to što je njima neophodno i što oni žele. Pitanja koja su postavljana u istraživanju se uglavnom odnose na to da li je određen sadržaj relevantan ili ne, da li se veruje izvoru informacija, da li bi se sadržaj preporučio prijateljima i slično. Naravno, tu su i mnogi drugi faktori koje smo već spomenuli u toku teksta.
Kako to utiče na vašu Facebook stranicu? Na kraju, savetuje se da sadržaj koji plasirate bude aktuelan i relevantan, da svojim nastupom na ovoj društvenoj mreži izgradite kredibilitet i poverenje kod svojih fanova i da se pre svake objave zapitate da li bi vaša publika taj sadržaj podelila na svojim profilima ili preporučila svojim prijateljima, kao i to da li vaša publika taj sadržaj zaista želi da vidi na svom News Feed-u. Pokušajte da razmišljate kao publika i ne plašite se da testirate nove ideje!