Ako ne znate šta je Gugl analitika (Google Analytics), niste je instalirali na svom veb-sajtu ili ste instalirali, ali nikada niste čitali podatke koji se u njoj nalaze, ovo je pravi tekst za vas. Iako je teško poverovati u to, još uvek postoje sajtovi koji ne koriste ni Gugl analitiku, niti bilo koju drugu analitiku za merenje prometa. U ovom tekstu bacićemo pogled na Gugl Analitics s tačke gledišta jednog početnika. Zašto vam je potrebna, kako da je dobijete, kako da je koristite i rešite probleme.
Zašto Google Analytics treba svakom vlasniku veb-sajta
Da li imate blog? Ili možda statički veb-sajt? Ako je odgovor potvrdan, bilo da je u pitanju lični ili poslovni sajt, onda vam je potrebna Gugl analitika (Google Analytics). Evo samo nekih od mnoštva pitanja na koje možete dobiti odgovor ako koristite Google Analytics.
Koliko ljudi je posetilo moj veb-sajt?
Gde žive ti ljudi?
Da li mi je potreban mobile-friendly veb-sajt?
Sa kojih sajtova ljudi dolaze na moj?
Koja marketinška taktika je najbolja za povećanje saobraćaja na mom sajtu?
Koje stranice na mom sajtu su najposećenije?
Koliko posetilaca sam konvertovao u kupce ili potencijalne kupce?
Odakle ovi posetioci dolaze i koje moje stranice posećuju?
Kako mogu poboljšati brzinu svog sajta?
Kakav sadržaj najviše vole posetioci mog veb-sajta?
Postoji još mnogo drugih pitanja na koje Gugl analitika može da odgovori, ali ovo su pitanja koja su vlasnicima sajtova najčešće potrebna. A evo kako možete dobiti Google Analytics za svoj sajt.
Kako instalirati Google Analytics
Najpre vam je potreban Google Analytics nalog. Ako već imate Google nalog koji koristite npr. za Gmail, Google Drive, Google+, YouTube, GoogleCalendar, onda samo treba da podesite Google Analytics za taj postojeći nalog. Ukoliko ga nemate, potrebno je da ga kreirate.
Ovo bi trebalo da bude nalog kome samo vi imate pristup i koji nameravate da zadržite za stalno. Iako uvek možete drugima dozvoliti određeni pristup, najbolje je da nikome ne dajete potpunu kontrolu nad ovim nalogom.
Savet: ne dozvolite svojim saradnicima (dizajnerima, programerima i dr.) da kreiraju Google Analytics pomoću svog naloga kako bi mogli da obavljaju posao umesto vas. U slučaju da prestanete da sarađujete, ove osobe će sa sobom poneti sve podatke s vašeg sajta, a vi ćete morati da krenete od nule.
Podesite svoj nalog
Ako već imate Google nalog, potrebno je da uđete na Google Analytics i kliknete na Sign in dugme. Potom će vam se prikazati tri koraka koja morate da prođete kako biste podesili svoj nalog.
Nakon što kliknete na Sign Up, popunite podatke o svom sajtu.
Gugl analitika nudi hijerarhiju za organizovanje vašeg naloga. Možete imati do 100 Google Analytics naloga u okviru svog Google naloga. Takođe, možete imati do 50 veb-sajtova u okviru jednog Google Analytics naloga.
Evo nekoliko mogućih scenarija.
SCENARIO 1: Ako imate jedan veb-sajt, potreban vam je jedan Google Analytics nalog i vlasništvo nad sajtom.
SCENARIO 2: Ako imate dva veb-sajta, npr. jedan lični i jedan poslovni, možete kreirati dva naloga i nazvati jedan Biznis, a drugi Lični, pa tako poslovni veb-sajt podesiti pod Biznis nalogom, a privatni pod Ličnim nalogom.
SCENARIO 3: Ako imate nekoliko preduzeća/poslova, ali manje od 50, i svaki od njih ima svoj veb-sajt, možete ih sve podesiti pod Biznis nalogom. Lični nalog biće onda samo za privatne veb-sajtove.
SCENARIO 4: Ako imate nekoliko preduzeća i svako od njih ima desetine sajtova, što je ukupno više od 50 sajtova, bilo bi dobro da za svako preduzeće kreirate poseban biznis nalog.
Ne postoje pravi ili pogrešni načini za kreiranje Google Analytics naloga, samo je pitanje kako želite da organizujete svoje sajtove. Uvek možete naknadno preimenovati nalog ili ga podesiti drugačije. Jedino vlasništvo veb-sajta ne možete naknadno da menjate – u tom slučaju izgubili biste sve podatke koje ste dotad imali.
Ukoliko ste apsolutni početnik, pretpostavljamo da imate samo jedan veb-sajt. U tom slučaju, postavka bi izgledala ovako.
Ispod ovoga ćete imati opciju da konfigurišete gde se sve vaša Google analitika može deliti.
Instalirajte svoj kod za praćenje analitike
Kada završite, kliknite na dugme Get Tracking ID. Iskočiće vam pop-up prozor sa uslovima korišćenja za Google Analytics, pa ćete najpre morati da se složite s njima. Potom ćete dobiti svoj Google Analytics kod.
Morate ga instalirati na svaku stranicu svog veb-sajta. Instalacija zavisi od tipa sajta koji imate. Npr. ukoliko imate WordPress sajt na svom domenu i koristite Genesis Framework, on ima poseban odeljak gde se u header i footer unose skripte na sajt.
Takođe, ukoliko koristite WordPress na sopstvenom domenu i imate instaliran SEO by Yoast dodatak za optimizaciju sajta, možete lako instalirati ovaj kod bez obzira na to koji framework koristite.
Ako imate sajt pravljen pomoću HTML datoteka, možete dodati kod za praćenje na svaku stranicu pre </head> taga. Ovo ćete uraditi pomoću programa za uređivanje teksta kao što su npr. TextEdit za Mac ili Notepad za Windows. Potom ćete prebaciti datoteku na web host koristeći FTP program (kao što je npr. FileZilla).
Ukoliko koristite Shopify onlajn prodavnicu, idite u podešavanja i kopirajte kod tamo gde je to navedeno.
Za blog na Tumblr-u potrebno je da kliknete na Edit Theme dugme u gornjem desnom uglu i potom da ukucate Google Analytics ID u podešavanjima.
Kao što vidite, instalacija Google analitike zavisi od platforme koju koristite (CMS, website builder, e-commerce softver i dr.), potom i teme i dodataka koje koristite. Samo ukucajte u pretragu platformu koju koristite i pitanje How to install Google Analytics i vrlo lako ćete naći uputstvo za instalaciju.
Postavite ciljeve
Nakon što ste postavili kod za praćenje, verovatno ćete želeti da konfigurišete podešavanja vašem sajta na Gugl analitici. To je zapravo podešavanje vaših ciljeva. Ovo ćete uraditi tako što ćete najpre kliknuti na opciju Admin na vrhu profila, pa potom na Goals u okviru View column sekcije.
Ciljevi koje postavite daće znak Gugl analitici onda kada se na vašem sajtu nešto bitno desi. Na primer, ako imate sajt na kom generišete nove lidove preko kontakt-forme, verovatno ćete želeti da kreirate Hvala stranicu, koja će se pojaviti posetiocima kada popune kontakt-formu. Istu stranicu kreiraćete i kada imate sajt gde prodajete proizvode, i ona će se pojaviti posetiocima samo onda kada obave neku kupovinu.
URL adresa te stranice izgledaće otprilike ovako:
http://123business.com/thank-you
http://123business.com/thank-you/
http://123business.com/thank-you.html
U Gugl analitici kliknućete na New Goal dugme.
Izabraćete opciju Custom, a potom Next Step.
Imenujte nekako svoj cilj, potom izaberite opciju Destination, a zatim ponovo Next Step.
U sekciji Destination field ukucajte URL Hvala stranice ispred .com (ili .rs, zavisi koji domen koristite) i u padajućem meniju odaberite Begins with.
Zatim možete upisati vrednost konverzije i potom kliknuti na Create Goal kako biste dovršili kreiranje svog cilja. Ako imate više ciljeva, za svaki možete ponoviti isti postupak. Možete kreirati do 20 ciljeva na jednom veb-sajtu, ali se potrudite da to budu stvarno važni ciljevi za vaše poslovanje. To mogu biti prijave na imejl-listu ili npr. završetak kupovine.
Imajte na umu da je ovo jedna od najjednostavnijih metoda za praćenje konverzija na vašem veb-sajtu u Gugl analitici.
Podesite pretragu sajta
Pretraga sajta je još jedna stvar koju možete brzo i lako podesiti, a koja će vam dati uvid u vredne podatke.
Najpre otvorite pretragu svog sajta i držite taj tab otvorenim jer će vam biti potrebna URL adresa pretrage.
Potom idite na Google Analytics Admin sekciju, i u View koloni izeberite View settings.
Skrolujte dok ne vidite Site Settings i podesite ga na On.
Pogledajte URL pretrage, ukucajte Query parametar u dato polje (obično q ili s) i kliknite na Save da sačuvate sve.
Na ovaj način dozvoljavate Gugl analitici da prati pretragu vašeg sajta tako da možete imati u vidu to šta posetioci vašeg sajta najčešće pretražuju kada dođu na vaš sajt.
Dodajte nove naloge na Google Analytics
Ako želite da dodate još neki nalog na Google Analytics, učinićete to tako što ćete otići na Admin meni, odabrati Account column i kliknuti na Create New Account.
Takođe, ukoliko želite da pod Google Analytics nalog dodate još neki veb-sajt, u Admin meniju ćete odabrati Property column, a potom kliknuti na Create New Property.
Kada jednom instalirate Gugl analitiku, podesite ciljeve i pretragu, trebalo bi da sačekate 24h dabiste počeli da dobijate podatke.
Kako da gledate podatke Gugl analitike
Kada počnete da dobijate podatke iz Gugl analitike, možete početi da se informišete o prometu, odnosno saobraćaju na vašem sajtu. Svaki put kad se ulogujete na Gugl analitiku, doći ćete do Audience Overview izveštaja. Ukoliko imate više sajtova pod istim nalogom Gugl analitike, najpre ćete morati da odaberete za koji sajt želite da gledate izveštaj. Ovo je prvi od preko 50 izveštaja koji su vam tamo dostupni. Klikom na Reporting link, koji se nalazi na vrhu, možete pogledati i ostale izveštaje.
Standardne karakteristike izveštaja
Većina standardnih izveštaja u okviru analitike izgledaće ovako. U gornjem desnom uglu možete kliknuti na strelicu pored vašeg sajta i da se prebacite na neki drugi sajt u okviru istog Google Analytics naloga. Ili možete kliknuti na Home dugme, koje se nalazi na vrhu.
U izveštaju u gornjem desnom uglu možete kliknuti na datume da biste promenili vremenski raspon podataka koje želite da gledate. Takođe možete kliknuti i na opciju Uporedi kako biste uporedili podatke iz željenog vremenskog opsega sa nekim drugim opsegom, na primer prošlim mesecom.
Možete pregledati razne vrste izveštaja kako biste dobili što više informacija. Na primer, u Pregledu publike (Audience Overview) linija grafikona će vam dati informacije o broju sesija za određeni dan.
Ispod glavnih metrika videćete izveštaje koje možete podešavati tako da vidite jezike, zemlje, gradove, pretraživače, operativne sisteme ili rezoluciju ekrana uređaja s kojih posetioci dolaze na vaš sajt.
Možete da kliknete i na Full report kako biste videli kompletne izveštaje ili npr. kliknuti na bilo koji od prvih 10 linkova kako biste videli što više detalja. Na primer, klikom na Sjedinjene Američke Države doći ćete do potpunog izveštaja o lokaciji, koji je fokusiran na posetioce iz SAD-a.
Isto to možete učiniti klikom na bilo koju drugu zemlju kako biste dobili izveštaj o posetiocima iz te zemlje. Što dublje analizirate, više ćete informacija dobiti iz Gugl analitike.
Vrste izveštaja Gugl analitike
Ovde možete videti kratak pregled onoga što ćete naći u svakom od standardnih odeljaka za izveštavanje o Gugl analitici, dostupnim u levoj bočnoj traci.
Izveštaji o publici
Ovi izveštaji govore sve što želite da znate o svojim posetiocima. U njima ćete pronaći detaljne izveštaje o starosti i polu vašeg posetioca (Demographics), o tome koja su njegova interesovanja (Interests), o lokaciji (Geo > Location), jeziku kojim govore (Geo > Language), o tome koliko često posećuju vaš sajt (Behavior), kao i o vrsti uređaja preko kog to čine (Technology and Mobile).
Acquisition izveštaji
Ovi izveštaji reći će vam sve što želite da saznate o tome šta je neko posetio na vašoj veb-stranici (All Traffic). Videćete saobraćaj podeljen po glavnim kategorijama (All Traffic > Channels) i izvore – odakle je neko dospeo na vaš sajt (All Traffic > Source/Medium).
Možete saznati sve o saobraćaju sa društvenih mreža (Social). Takođe možete povezati Google Analytics sa AdWords-om kako biste dobili podatke o PPC kampanjama i Google webmaster alatima kako biste saznali sve o SEO optimizaciji.
Izveštaji o ponašanju
Ovi izveštaji reći će vam sve što želite da saznate o svom sadržaju – o svim stranicama na sajtu (Site Content > All Pages), o stranicama koje dovode posetioce na vaš sajt (Site Content > Landing Pages), kao i onim koje poslednje pregledaju pre nego što sajt napuste (Site Content > Exit Pages).
Ako podesite pretragu sajta, moći ćete da vidite koje termine pretražuju posetioci (Site Search > Search Terms) i koje stranice pretražuju (Site Search > Pages).
Takođe, možete saznati koliko brzo se učitavaju stranice sajta (Site Speed), kao i da nađete predloge Gugla kako da ubrzate sajt (Site Speed > Speed Suggestions).
Konverzije
Ako postavite ciljeve u okviru Gugl analitike, možete videti koliko konverzija je obavljeno (Goals > Overview) i na kojim URL adresama su se dogodile (Goals > Goal URLs). Takođe možete videti i putanju kojom su posetioci išli kako bi obavili konverziju (Goals > Reverse Goal Path).
Ukoliko govorimo o ciljevima i konverzijama, većina izveštaja će u standardnim sekcijama prikazati i konverzije koje su se dogodile. Npr. možete videti broj posetilaca iz Kalifornije u izveštaju o publici: Audience > Geo > Location report.
Potom možete videti broj konverzija posetilaca sa Fejsbuka u Aquisitions izveštajima: Acquisitions > All Traffic > Source/Medium report. Možete videti i broj konverzija posetilaca koji su se zadržavali na određenim stranicama u odeljku o ponašanju: Behavior > Site Content > Landing Pages report.
Ako imate više ciljeva, možete se lako prebaciti s jednog na drugi pomoću opadajućeg menija na vrhu tog odeljka kako biste lako pregledati cilj koji želite ili pak sve ciljeve odjednom.
Prečice i imejlovi
Iako vam neće biti potreban svaki izveštaj u okviru analitike, trebalo bi da ih sve istražite kako biste videli šta sve mogu da vam pruže. Kada nađete neke koje želite često da pregledate, možete da iskoristite opciju za prečicu koja se nalazi na vrhu izveštaja da biste ih dodali u prečice na levoj bočnoj traci za brži pristup.
Takođe, možete koristiti i dugme za imejl kako biste ih redovno slali putem elektronske pošte ili nekom drugom ko je u vašem timu.
Ako odlučite da šaljete imejl nekome izvan vaše organizacije, iskoristite dugme Scheduled Emails box ispod View kolone u Admin meniju da biste osigurali da samo osobe koje rade s vašom kompanijom dobijaju ove podatke.
Odgovori na uobičajena pitanja o Google analitici
Kako da delim Google Analytics podatke s nekim?
Ne morate davati nekom drugom podatke o svom Google Analytics nalogu. Samo treba da idete u Admin meni i u odeljku Account, Property (website) ili View kliknite na User Management menu.
Tu možete podesiti kakva ovlašćenja želite da date nekome i šta sve on može da vidi i dati mu ovlašćenje ukucavanjem njegove imejl-adrese.
Ne volim da pregledam izveštaje u Gugl analitici. Da li neko može da sumira sve podatke umesto mene?
Može. Quill Engage je usluga koja će uzeti podatke analitike i sažeti ih u izveštaju koji je vrlo jednostavan za čitanje. Najbolje od svega je to što je ova aplikacija besplatna kada imate do 10 veb-sajtova.
Imam desetak sajtova i ne želim svakodnevno da proveravam svaki svoj nalog. Šta da radim?
U ovom scenariju imate dve opcije. Na početnom ekranu analitike naći ćete listu svih sajtova i pregled najboljih sesija, prosečnog trajanja sesija, kao i bounce rate, i conversion rate (stopu konverzije).
Drugo rešenje je Cyfe. Za 19$ mesečno možete kreirati neograničene tabele s neograničenim vidžetima, uključujući veliki izbor podataka iz analitike, zajedno s podacima sa vaših društvenih mreža i dr.
Google analitika kaže da 90% mojih organiskih ključnih reči nije omogućeno. Gde mogu da nađem informacije o tome?
Not provided je Guglov način zaštite privatnosti korisnika koji pretražuju tako što skriva ključne reči koje koriste za otkrivanje vašeg veb-sajta u rezultatima pretrage. Neki Gugl alati (Google Webmaster Tools – Search Console, Authority Lab’s Now Provided Reports, Hittail) mogu vam pomoći da otkrijete neke od ovih ključnih reči.
Na taj način bar ćete dobiti ideju o tome šta korisnici pretražuju kako bi došli do vašeg sajta.
Kako da koristim prilagođene izveštaje, tabele i segmente?
Ako ste spremni da pređete na sledeći nivo u Gugl analitici, prilagođeni izveštaji, kontrolna tabla i segmenti su pravi put dotle.
Prilagođeni izveštaji (Custom Reports) omogućavaju vam da kreirate izveštaje koji izgledaju slično standardnim, ali samo sa opcijama koje sami želite da pregledate.
Kontrolna tabla (Dashboard) omogućava vam da pregledate podatke Gugl analitike u formatu kontrolne table. Možete im pristupiti na vrhu leve bočne trake.
Segmenti (Segments) omogućavaju da pregledate sve podatke Google analitike na osnovu određenog paramentra, npr. podaci zasnovani na posetiocima iz SAD-a. Možete ih koristiti i za upoređivanje do četiri segmenta podataka, kao što su npr. saobraćaj koji dolazi iz SAD i onaj iz UK, saobraćaj sa Gugla u odnosu na saobraćaj koji dolazi sa društvenih mreža, onaj koji dolazi sa desktop i onaj koji dolazi sa mobilnih uređaja i sl. Segmentima možete pristupiti u svakom izveštaju.
Dobar deo o ovome je što ne morate sve počinjati iz početka. Možete krenuti koristeći unapred definisane prilagođene izveštaje, kontrolne table i segmente iz odeljka Google Solutions Gallery.
Tamo ćete pronaći mnoštvo prilagođenih izveštaja, kontrolnih tabli, segmenata i drugih rešenja koje možete ubaciti u svoju Gugl analitiku i urediti ih tako da odgovaraju vašim potrebama. Izmenite prilagođene izveštaje pomoću dugmeta za uređivanje koje se nalazi na vrhu.
Izmenite kontrolnu tablu pomoću dugmeta Add Widget ili Customize Dashboard na vrhu stranice.
Segmente izmenite tako što ćete kliknuti na dugme Action u okviru selektora segmenata i izabrati stavku Edit.
Što se više budete navikavali na uređivanje prilagođenih izveštaja, kontrolnih tabli i segmenata, bićete bolje upoznati s načinom na koji svaki funkcioniše, pa ćete posle određenog vremena lako moći sami da kreirate potpuno nove.