Podkasti, kako u Srbiji tako i u svetu, predstavljaju prilično jedinstvenu pojavu u ekosistemu modernog interneta. Čini se da je podkast jedini format koji aktivno odoleva pritisku sve kraćeg raspona pažnje. Iako se podkast kao format pojavio još na početku 21. veka, masovnu popularnost dobija 2015. godine zahvaljujući američkom podkastu Serial iz 2015. godine. Od tog trenutka, broj podkasta, kao i broj slušalaca, konstantno raste, a u zadnjih nekoliko godina raste i broj podkasta na srpskom jeziku.
Za nas koji se bavimo digitalnim marketingom podkasti su zanimljivi iz dva razloga (ako ostavimo po strani to što iz dobrog podkasta možemo puno naučiti).
Podkast je, pre svega, jedna od najkorisnijih vrsta content marketinga. Razvijanjem sopstvenog podkasta možete proširiti svest o svojoj kompaniji i uspostaviti se kao autoritet u oblasti.
Druga strana marketing potencijala podkasta leži u saradnji sa autorima podkasta u svrhu reklamiranja (influens marketinga). Slušaoci podkasta važe za veoma lojalnu publiku koja veruje mišljenju autora, pa je ovakva saradnja izuzetno korisna za brendove koji dobro odaberu influensera (autora podkasta) za svoju nišu.
Podkasti na srpskom jeziku danas
U Srbiji je podkast još uvek u razvoju, ali na platformi Podcast.rs već možete pronaći više od 300 različitih naslova. Najveći deo njih se može svrstati u tri veće tematske grupe – preduzetništvo, aktuelne društvene teme i sport. To što jedan od naših omiljenih podkasta na srpskom jeziku (uključen je u ovu listu) ne spada ni u jednu od ovih kategorija znači da kod nas i te kako ima potencijala za stvaranje raznovrsnijeg sadržaja, i mi jedva čekamo da vidimo ostvarenje tog potencijala.
Naša namera za ovaj članak je da vam predstavimo listu podkasta u Srbiji koje mi najradije slušamo, i koje smatramo vrednim, korisnim, ili jednostavno zabavnim.
Agelast
Agelast je projekat Galeba Nikačevića, u ovom trenutku najpopularniji podkast na srpskom jeziku, i jedan od glavnih „krivaca“ za porast popularnosti ovog medija kod nas. Galeb je od ranije poznat u regionu kao voditelj i muzički urednik na MTV Adrija, i potom kao jedno od najprepoznatljivijih lica sa portala VICE.
Kraći vreme proveo je na poziciji urednika portala Noizz, nakon čega je odlučio da osnuje sopstveni podkast.
Uspehu koji je Agelast ostvario svakako je doprinela određena popularnost koju je Galeb imao u trenutku pokretanja podkasta, ali smatramo da je presudna ipak široka lepeza zanimljivih gostiju, kao i kvalitet samih emisija. Gosti podkasta dolaze iz oblasti toliko raznovrsnih da je jako teško pronaći osobu čija interesna sfera nije dotaknuta bar u jednoj od epizoda. Od filozofa Srećka Horvata, koji je bio gost prve epizode, preko izuzetno zvučnih imena domaće medijske scene kao što su Zoran Kesić, Rambo Amadeus, Olja Bećković, Jovan Memedović, do stručnjaka iz oblasti antropologije, modne industrije, alpinizma i slično.
To što je među gostima i veliki broj izuzetno zvučnih imena takođe je pomoglo širenju popularnosti podkasta.
Pojačalo
Gosti Pojačala su preduzetnici koji su se ostvarili u svojim nišama, vrlo često neobičnim i specifičnim, tako da zaista nude mnogo korisnog materijala ljudima koji se bave preduzetništvom. Ovo je jedan od najcenjenijih podkasta iz oblasti preduzetništva u Srbiji.
I ovde ćete videti određene poznate ličnosti. Naravno, samo one koje mogu da podele svoju preduzetničku priču.
Andrijana Vešović, poznatija kao Zombijana, govori o tome kako je od elektrotehničke škole došla do Fakulteta vizuelnih umjetnosti, koje su prednosti frilensinga, i zašto mnoge njene kolege nisu ostvarile uspeh u struci.
Dušan Šaponja i Dušan Čavić, autori emisije Marka Žvaka govore o tome zašto su sa televizije prešli na YouTube, kako se ovi mediji razlikuju, i osvrću se na najdraže priloge iz svoje karijere.
Žiška podkast
Žiška podkast ima nešto drugačiji koncept od ostalih podkasta na srpskom jeziku sa naše liste. Pokrenuli su ga članovi marketinške agencije Žiška, i, kako sami kažu, oni se ne fokusiraju na goste, već na teme. U većini emisija gosti su sami članovi agencije, a pripreme vrše tako što istražuju odabranu temu. Teme podkasta variraju od treme do halo efekta.
U epizodi o selebriti direktorima diskutuju o tome zašto su direktori velikih kompanija danas u centru medijske pažnje kada su do pre desetak godina svoj novac i moć koristili da izbegnu pažnju javnosti, i kako to izgleda u Srbiji.
Epizoda o onlajn recenzijama predstavlja analizu uloge koju recenzije imaju u današnjem društvu, koliko im verujemo, da li ih koristimo na pravi način itd.
*fusnota
Aleksandra Petrovski podkast *fusnota zasniva na razgovorima sa „multipotencijalistima“ – ljudima koji su se ostvarili u više oblasti. Kroz ove razgovore ona istražuje teme „celoživotnog učenja, krčenja jedinstvenog puta, novih stilova života, integracije privatnog i poslovnog, samosvesti, kreativnosti, preduzimljivosti, ekonomije strasti, ličnog i karijernog razvoja“, ali i redefiniše pojmove „ sigurnosti, uspeha, ispunjenosti…“
Od njenih gostiju ćete čuti kako je moguće u isto vreme biti IT inženjer, fotograf, gorski spasilac, i planinar, i kako razmišlja neko ko je kardiolog, profesor, pisac, muzičar i elektroinženjer.
U epizodi u kojoj gostuje Jasenka Lazić, saznaćete zašto je ona, kao profesorka istorije, odlučila da se okrene medicini nakon što je upoznala dečaka sa poteškoćama, i nakon toga postala prva terapeutkinja hranjenja u Srbiji, ali i „reedukator psihomotorike, neurofeedback terapeut i terapeut integracije primitivnih i posturalnih refleksa“.
Vojno Dizdar u svom gostovanju otkriva kako je, kao akademski slikar i ostvareni muzičar, počeo da se bavi i programiranjem.
Office Talks
Office Talks je podkast koji je razvila beogradska ekipa medijske kuće Netokracija. Bave se temama koje se u najširem smislu tiču digitalne kulture – od priče o tome zašto Elon Musk kupuje Twitter do detaljne analize reklamiranja TikTok-u.
U epizodi sa Oskarom Borbašem ovaj preduzetnik govori o tome kako je doveo Boban rančeve u Srbiju, kako se nosi sa problemom kineskih kopija rančeva na tržištu, i kako koristi humor u komunikaciji sa kupcima.
U epizodi Kako je Metalac ‘pokidao’ Twitter? predstavnici Metalca otkrivaju kako je nastala kreativna akcija sa Konstraktom, i dele svoja mišljenja o najboljim kreativnim akcijama za brendove na ovoj mreži.
Radio Galaksija
Radio Galaksija je podkast koji se bavi naučnim temama, sa ciljem da „promoviše nauku i naučni metod, naučno obrazovanje, naučnu pismenost, filozofsku pismenost, kritičko mišljenje, kao i osvešćivanje javnosti o štetnosti pseudonauke, kvazinauke i antinauke“.
Autor i voditelj podkasta je Dušan Pavlović, a gosti su najčešće naučnici, stručnjaci u svojim oblastima. Teme se tiču „astronomije, fizike, biologije i svih srodnih nauka i tehnologije, ali i iz istorije i filozofije nauke, kao i konteksta u kom se nauka danas nalazi u društvu“.
U epizodi koja se zove Zmije Balkana, Margareta Lakušić i Vukašin Bjelica, biolozi koji se bave zmijama govore o tome kako se zmije istražuju, kako se vrši monitoring zmija i kako se biolozi bave biodiverzitetom ovih životinja. Možete saznati i kako nastaje otrov kod zmija otrovnica, šta uzrokuje varijacije u otrovu, i koje sve vrste zmija postoje na Balkanu.
Osnovna ideja voditelja bila je da se razbiju predrasude o zmijama kao dominantno opasnoj vrsti i prikaže sva raznolikost koja postoji među ovim gmizavcima.
U epizofi Mračna strana ličnosti, dr Janko Međedović, viši naučni saradnik na Institutu za kriminološka i sociološka istraživanja, govori o naučnim metodama istraživanja psihopatije, ali i o psihopatiji u svakodnevnom životu.
Dr Milan M. Ćirković i Marko Vesić su bili gosti u epizodi Loša nauka u filmovima u kojoj su sa domaćinom razgovarali o predstavama nauke u filmovima, pre svega o onim pogrešnim. Dali su i primere dobrog predstavljanja nauke, i objasnili zašto je bitno da nauka bude ispravno prikazana u popularnoj kulturi.
Još podkast jedan
Još podkast jedan je projekat Ivana Tasića, stručnjaka iz oblasti marketinga i dizajna. Koncept podkasta je vrlo otvoren – Ivan kaže da jednostavno poznaje mnogo zanimljivih ljudi, i želi drugima da pruži priliku da zavire u njegove razgovore sa njima.
U njegovom razgovoru sa Milanom Trbojevićem slušaćete o tome šta je smisao fiskalizacije, kako je Milan ušao u IT priču, od čega država najviše zarađuje i tako dalje.
Jelena Zorić otkrila je na koji način proverava informacije, šta joj se sve dešavalo po odlasku sa N1, kako održava kontakt sa izvorima i slično.
Bane Jevtić, protagonista filma MAG i JA, govori o iskustvu snimanja filma o vlaškoj magiji, da li je u nekom trenutku bio uplašen, šta je sve video u toku snimanja, i da li je bilo trenutaka za smejanje.
Biznis priče
Biznis priče je podkast Vladimira Stankovića koji za cilj ima „da motiviše i stvori novu generaciju preduzetnika na ovim prostorima“. Vladimirovi gosti su uspešni preduzetnici, koji svojim prmerom mogu inspirisati nove preduzetnike i dati im konkretne savete.
U epizodi Proizvodnja rakije i brendiranje , RakiaBar, Destilerija, Branko Nešić, osnivač Rakia bara, govori o tome zašto rakija nije dobro brendirana, zašto je teško voditi biznis sa rakijom, kao i na koji način je on reklamirao rakiju.
Podkast kao žanr konstantno se razvija, a srpska scena je praktično još uvek na početku, tako da smo sigurni da još uvek nismo videli ni deo onoga što će podkasti na srpskom jeziku moći da ponude. Očekujemo još mnogo kvalitetnog sadržaja i puno influensera u novm nišama. Mi ćemo ovaj razvoj pratiti i truditi se da ažuriramo svoju listu svaki put kada naiđemo na nove zanimljive emisije.
Nastavite da pratite naš blog za još korisnih tema koje se tiču digitalnog marketinga.