Koje sve vrste content marketinga postoje?

Koje sve vrste content marketinga postoje 2

Content marketing je forma marketinga koja je sve popularnija zbog svoje efektivnosti i relativne pristupačnosti. U vremenu kada se sve više agencija za digitalni marketing odlučuje za ovakav pristup oglašavanju, jako je bitno naći pravi način da se iskoristi potencijal content marketinga. Ovo pre svega znači da treba poznavati različite vrste content marketinga kako biste pronašli baš onu koja odgovara vašim potrebama. U ovom članku navešćemo one tipove koje smatramo najrelevantnijim i njihove individualne prednosti.

Blog

Pisanje blogova je jedan od najefikasnijih načina da unapredite SEO svog sajta i da se pozicionirate kao autoritet unutar industrije. Kvalitetni blog postovi takođe pospešuju interakciju sa publikom, i pomažu da privučete organski internet saobraćaj.

Blogove možete objavljivati relativno brzo uz minimalne troškove. Ipak, s obzirom na to da blog kao žanr prolazi kroz period hiperprodukcije, jako je bitno izdvojiti se od konkurencije. Prilikom pisanja blog postova, treba imati na umu nekoliko stvari.

  • Napravite strategiju za pisanje blogova. Dobar sadržaj retko nastaje slučajno. Proces pisanja treba da počne istraživanjem interesovanja vaše ciljne publike, pošto je relevantnost sadržaja prvi uslov koji blog post mora da ispuni.
  • Organizujte teme svojih blogova koristeći metod grupe i metod stuba (cluster method and pillar method). Metod grupe podrazumeva pisanje nekoliko postova na usko određene teme. S druge strane, metod stuba se odnosi na objavljivanje jednog obimnijeg teksta na širu temu sa kojom su povezani svi postovi iz grupe.
  • Odaberite ključne reči koje su relevantne i za koje postoji veliki broj pretraga. Ovo je najbitniji korak kada je SEO u pitanju. Ukoliko je broj pretraga mali, korisnici će teško dolaziti do vašeg bloga. S druge strane, ukoliko koristite ključne reči koje nisu usko povezane sa temom vašeg teksta, posetioci sajta će jako brzo gubiti interesovanje i izlaziti sa njega. Ovo će dalje za Google biti signal da dati blog post nije relevantan za te ključne reči.

Džef Bulas, kao stručnjak za digitalni marketing, na svom sajtu obljavljuje blogove vezane za content marketing, društvene mreže i slično.

Vrste content marketinga - blog 2

Privatna klinika kao što je Belmedic za svoje blogove bira teme koje se tiču određenih zdravstvenih problema ili mogućih tretmana.

blog

Oni ovime povećavaju šansu da će publika koja dođe na njihove sajtove zbog bloga imati razlog da pogleda i ostatak sajta, i eventualno se zainteresuje za proizvode/usluge koje nude.

Video

Video sadržaj postaje nezaobilazni deo svake marketinške strategije. Video ubedljivo prednjači po popularnosti kod publike u odnosu na ostale vrste content marketinga. Ovakav sadržaj štedi vreme gledaoca, što je njegova prva velika prednost. On takođe dolazi u većem broju formi. Video reklame će informisati novu publiku o vašem brendu. Video tutorijali služe kao detaljni edukativni sadržaj za postojeće ili potencijalne klijente. Vlogovi gledaocima pružaju autentičnu sliku o ljudima koji stoje iza brenda.

Cilj videa može biti da informiše, zabavi, ili da generiše nove lidove.

Video reklame tako spadaju u domen content marketinga ukoliko su zabavnog karaktera. Vrlo popularan primer ovakve reklame je The Epic Split, Volvo Trucks reklama sa Žan Klod Van Damom.

Vizuelni sadržaj

Vizuelni sadržaj je daleko brži i lakši za procesuiranje od tekstualnog sadržaja. Istraživači su utvrdili da je ljudskom mozgu potrebno manje od 13 milisekundi da procesuira sliku. U vreme kada je od ključne važnosti uhvatiti i zadržati pažnju klijenata, ova brzina predstavlja veliku prednost. Vizuelni sadržaji mogu imati mnoštvo oblika. Najzastupljeniji su slike i infografici, s tim što mimovi sve više dobijaju na vrednosti.

Slike

Kada velike blokove teksta podelite ubacivanjem slika, veće su šanse da će čitaoci završiti čitanje vašeg članka. Džef Bulas ističe podatak da članci koji sadrže slike imaju 94% više potpunih pregleda.

Vrste content marketinga - slike 3

Poželjno je koristiti originalne slike jer one dodaju lični pečat vašoj kampanji. Ukoliko su kvalitetne originalne slike preskupe za vas, i nemate mogućnosti da ih kreirate, alternativno rešenje mogu biti besplatni stock sajtovi (Pexels, Pixabay, Unsplash)  i platforme za kreiranje vizuelnog sadržaja (Canva).

Infografici

Ako imate veliku količinu podataka koje želite da predstavite potencijalnim klijentima, infografici su dobar način da to uradite pregledno i bez suvoparnog nagomilavanja informacija.

Dizajn elemenata u infografiku ima veoma bitnu ulogu – mora biti dovoljno privlačan da zadrži pažnju čitalaca, ali ne toliko upadljiv da preuzme fokus sa podataka koji su predstavljeni.

Infografik

Upotreba infografika u tekstu takođe mora biti opravdana količinom informacija koje se predstavljaju. Ako sve ono što želite da iskažete može stati u jednu kraću rečenicu, verovatno je bolje da izbegnete kreiranje infografika.

Mimovi

Mimovi su veoma bitan činilac digitalne kulture, pa njihov marketinški potencijal nikako nije zanemarljiv.

Humor mima zasniva se na ideji koja je poznata određenoj grupi ljudi, i koja svojim daljim životom na internetu evoluira i dobija nove slojeve značenja sa svakom novom varijacijom. Uključujući mim u svoju marketing strategiju, vi zato stvarate osećaj pripadnosti toj grupi.

Vrste content marketinga - mimovi

Mimovi su jednostavni za pravljenje i praktično su besplatni. Ukoliko su dobro tempirani, mogu doneti veliku vrednost – pre svega u vidu izgradnje zajednice i razvijanja lojalnosti brendu.

Ipak, internet trendovi se smenjuju velikom brzinom i umeju da budu kratkog daha. Ako je prošlo već nekoliko dana od trenutka kada je mim postao popularan, njegovo korišćenje može imati kontraefekat, pa je pametnije sačekati neki naredni trend.

Studije slučaja

Studije slučaja vam omogućavaju da potencijalnim klijentima predstavite svoje usluge preko konkretnih rezultata koje su one već dale kod postojećih klijenata. Uz pomoć njih, klijenti ne samo da dobijaju plastičan prikaz usluga koje nudite, već vide sve benefite koje one za njih mogu imati. Studije slučaja mogu uključivati i izjave samog klijenta na čijem iskustvu su izgrađene. Ovakav spoj studije slučaja i testimonijala može biti vrlo efektan zato što kombinuje detaljnost studije slučaja sa uverljivošću testimonijala. Primer takvog sadržaja je studija slučaja koju je LinkedIn zasnovao na iskustvu svog klijenta HSBC.

Sadržaji koje su kreirali korisnici

Korisnički sadržaji (User Generated Content, skraćeno UGC) ulivaju najviše poverenja potencijalnim klijentima zato što potiču od nekoga sa kim klijent može da se poistoveti. U ovu kategoriju spadaju recenzije i testimonijali, ali i postovi na društvenim mrežama. Njihova bitna odlika je da potiču od klijenata koji nisu dobili nikakvu vrstu naknade za svoj sadržaj (ili bar deluje da nisu). Oni generišu veliku zaradu na investirano (Return Of Investment) zato što su klijenti koji žele da vide ovakav sadržaj već zainteresovani za kupovinu, tj. nalaze se u fazi donošenja odluke o kupovini. Više o tome koja vrsta sadržaja odgovara određenim stadijumima prodajnog levka možete pročitati u našem blogu koji istražuje content marketing sa šireg aspekta.

Recenzije/testimonijali

Recenzije i testimonijali su izjave korisnika u kojima oni opisuju svoje iskustvo sa uslugom ili proizvodom. Razlika između njih je u tome što testimonijale prikuplja, organizuje i poseduje pružalac usluge/proizvoda, dok recenzije organizuje i poseduje posrednik u prodaji.

Ukoliko kompanija prodaje svoj proizvod na Amazonu, kupac može da ostavi recenziju nakon kupovine, i kompanija nema mogućnost da utiče na to da li će recenzija ostati na sajtu. Jedino što može da uradi je da odgovori na komentare i pokuša naknadno da popravi iskustvo klijenta.

Recenzije_testimonijali

Testimonijalima, s druge strane, upravlja upravo kompanija koja se reklamira. Testimonijali se najčešće traže od klienata sa kojima kompanija ima dobra odnos, i od kojih može očekivati pozitivne komentare. Čak i kada komentari nisu pozitivni, kompanija ih ne mora iskoristiti.

Korisnički postovi na društvenim mrežama

Ova vrsta sadržaja ne mora uključivati direktne informacije o (ne)zadovoljstvu proizvodom. Njihova vrednost je u tome što brend pokazuje spontanost u svom pristupu marketingu. Kompanija koja se ne libi se da uključi korisnike u kreiranje svoje javne slike, uliva poverenje i ostvaruje bližu povezanost sa ciljnom publikom.

Korisnicki postovi na drustvenim mrezama

How-to/Vodiči

Vodiči su odličan način da predstavite svoj proizvod ukoliko je u pitanju softver, ili bilo koji složeniji proizvod koji treba podrobnije objasniti potencijalnim klijentima. Ovo je prilika za kupce da isprobaju proizvod pre nego što ga kupe. Ako je njihovo prvo iskustvo sa proizvodom pozitivno, veće su šanse da će se odlučiti za kupovinu.

Ukoliko bi kreiranje detaljnog vodiča bilo preskupo za vašu kompaniju, Instagram karusel objave mogu biti dobra zamena za njih. Umesto pravljenja čitavog vodiča, možete da aploudujete više fotografija ili klipova u trajanju do 60 sekundi i u njih smestite informacije koje bi bile esencijalne za vaš vodič.

Čekliste

Čekliste su još jedan format koji služi za edukaciju publike. U njima se pregledno prikazuju koraci koje korisnik treba da obavi kako bi postigao određeni cilj. Čekliste mogu biti samostalne, ili mogu dolaziti kao dopuna video tutorijalima, vodičima, kursevima i sl. Vrlo često se čekliste dobijaju kao dodatni materijal uz video obuke koje objašnjavaju komplikovanije procese. Kod ovakvih obuka nije retko da polaznici koji savršeno razumeju materiju prave greške kada dođu do praktičnog dela. Čekliste sprečavaju nastanak sitnih grešaka i tako olakšavaju proces učenja.

Cekliste 2

Priložen je deo čekliste koju dobijaju polaznici iMarketing kursa Instagram & Facebook oglasi. Kreiranje Facebook kampanje se sastoji iz dugog niza koraka, pa je lako zaboraviti neki od njih čak i ako imate bogato iskustvo u ovom poslu. Za polaznike koji po prvi put sami kreiraju kampanju, podsetnik u vidu čekliste je tako od ključne važnosti.

Influenseri

Saradnja sa influenserima iz vaše industrije će zasigurno imati pozitivan uticaj na vašu kampanju. Preko influensera dolazite do publike koju sami nikako ne biste mogli da dostignete. Potencijalni klijenti će mnogo brže steći poverenje u vaš brend ako ga promoviše ličnost čije stavove i vrednosti već dele.

Veganska YouTube kreatorka Kejtlin Šumejker ostvaruje saradnju sa veganskim brendovima i tako povećava njihovu vidljivost, ali i utvrđuje sebe kao autoritet u ovoj oblasti.

Podkasti

Korišćenje podkasta u svrhu content marketinga je jako korisno iz više razloga. Prvi i očigledan razlog je popularnost podkasta kao medija. Trenutno postoji preko dva miliona podkasta, sa oko 48 miliona epizoda.

Podkasti su, zatim, relativno laki za kreiranje, i imaju veliki potencijal za prevođenje u druge forme sadržaja. Ukoliko snimite video podkast, možete ga objaviti kao podkast, zatim ga pretočiti u blog, i na kraju možete iskoristiti najzanimljivije delove za kraću video kompilaciju.

Naročito zanimljiv aspekt podkasta je potencijal koji otvara za sradnju. Predstavnici industrije mogu gostovati u vašem podkastu, ali i vi možete bit deo njihovih podkasta. Ovako se vaš uticaj brže i lakše širi, povećava vam se vidljivost, i raste kredibilitet.

Kreatori popularnog YouTube kanala ASAP Science su u jeku popularnosti kanala odlučili da pokrenu i podkast po imenu Sidenote. Ovaj podkast im je otvorio put ka novoj publici, i dodatno povećao popularnost kanala.

Vrste content marketinga - podkasti

Dodatna prednost podkasta je i njegov širok potencijal za uticaj na SEO. Svaka epizoda podkasta može imati zasebnu stranicu na vašem sajtu, koju možete optimizovati za određene ključne reči. Kako vaš podkast bude postajao popularniji, vaš sajt će dobijati više poseta, što će poboljšati njegovo rangiranje.

Imejl

Kada odlučujete o tome koje vrste content marketinga ćete koristiti, imejl marketing treba da bude prvi na vašoj listi prioriteta. Iako postoji već decenijama, on i dalje daje veću zaradu na uloženo od svih istalih formi content marketinga.

Imejlom možete doći do novih klijenata, ali takođete možete postojeće klijente obaveštavati o promocijama, novitetima u vašim uslugama, ili im slati članke relevantne za vašu industriju.

Blog platforma Medium koristi imejl za slanje dnevnih njuzletera svojim preptlatnicima. Svaki pretplatnik u njuzleteru dobija članke autora koje prati, kao i članke koje su podelili drugi pretplatnici koje on prati.Imejl marketing - njiuzleter

Magneti za lidove

Magnet za lidove (Lead magnet) je marketiški termin koji označava uslugu ili proizvod koji se daje besplatno potencijalnim klijentima u svrhu prikupljanja njihovih kontakt informacija. Najpopularniji tip magneta za lidove su savetodavni članci koji nude ekskluzivni sadržaj (Šest načina da se obogatite pre tridesete, 10 ideja za renovaciju koje će utrostručiti cenu vaše kuće i sl).

Kao magneti za lidove mogu funkcionisati besplatni uzorci, trial verzije softvera, ali  i druge forme content marketinga, pre svega, e-knjige, bele knjige, kvizovi i slično (o njima će biti reči dalje u tekstu). Da bi klijent dobio sadržaj, mora popuniti formular u kome se od njega traže određeni podaci.

Pošto klijente može odbiti ako treba da unesu previše detalja, formular treba da zahteva samo najbtnije informacije. Ključno je dobiti njihovu imejl adresu, tako da to može biti i jedina informacija koja se traži.

E-knjige

E-knjige možete posmatrati kao znatno duže blogove. Najbitnije pri njihovom pisanju je vrednost koju daju potencijalnim klijentima. One dakle ne smeju biti samo produžene reklame za vaš proizvod ili uslugu, već klijentima treba da pruže relevantne informacije i originalne ideje.

E-knjigeE-knjige mogu poslužiti za generisanje lidova tako što se za skidanje knjige od klijenata traži da ostave svoju imejl adresu.

Bele knjige

Bele knjige (whitepapers) su dokumenti koji sadrže pouzdane i iscrpne informacije na određenu temu, relevatnu za potencijalne klijente. One pružaju rešenja za kompleksne poslovne probleme, jačajući reputaciju brenda koji iza njih stoji. Baziraju se na detaljnim istraživanjima i sadrže mnogo više informacija nego blogovi. One su jako korisne kao business-to-business content marketing strategija, i smatraju se dobrim oruđem za poslednji stadijum prodajnog levka. Pošto su gusto napakovane konkretnim informacijama, kupci im se često okreću u fazi donošenja odluke o kupovini. Prema izveštaju koji je objavio Demand Gen, bele knjige igraju ključnu ulogu u procesu istraživanja proizvoda kod 71% kupaca.

Bele knjige

Kompanija Tata Communications je kreirala gore prikazanu belu knjigu, koja je dobar pokazatelj da i kod ovih dokumenata dizajn igra bitnu ulogu, iako je iscrpnost informacija na prvom mestu. Dizajn ovde ne mora nužno da privuče pažnju, jer, kao što smo već rekli, bele knjige najčešće čitaju kupci koji su već zainteresovani za proizvod. Uloga dizajna je zato pre svega predstavljanje svih informacija na pregledan način i komplementiranje teksta u cilju pojašnjenja onoga što je napisano.

Kvizovi

Kvizovi vašoj content marketing strategiji mogu doneti višestruku korist. Pre svega, oni su odličan način da angažujete svoju publiku. Čest problem sa kontent marketingom je to što ljudi, nakon što pročitaju/pogledaju vaš sadržaj, brzo napuste sajt. Ovo smanjuje prosečno vreme provedeno na stranici i povećava bounce rate, što negativno utiče na SEO. Međutim, kada neko dođe na sajt zbog kviza, on će provesti određeno vreme na stranici, unosiće odgovore ili kliktati na ponuđena rešenja. Takođe se pokazalo da je verovatnije da će korisnici, nakon što završe kviz, ostati na vašem sajtu i nastaviti d ačitaju sadržaj koji je u vezi sa rezultatima kviza.

Druga velika prednost kvizova je to što kroz odgovore možete dobiti mnogo vrednih informacija o svojoj publici. Pitanja u kvizu se mogu ticati njihovih preferencija iz oblasti koja se tiče vaših proizvoda/usluga. Informacije koje na ovaj način dobijete mogu usmeriti preporuke koje ćete im naknadno davati, i pomoći vam u targetiranju pri kreiranju kampanja.

Naravno, kvizovi mogu funkcionisati i kao magneti za lidove. Korisnici će radije ostaviti svoju imejl adresu ako rezultati kviza treba da im stignu putem mejla, pa je ovo strategija koja se prilično često koristi.

Na kraju, kviz je jednostavno zabavan sadržaj koji će pomoći da se kod ciljne publike stvori pozitivno mišeljenje o vašem brendu.

SlideShare prezentacije

SlideShare trenutno koristi preko 80 miliona ljudi. Ova platforma takođe ima 500% više poseta od strane vlasnika biznisa nego Twitter, LinkedIn, Facebook i YouTube. Očigledno je dakle da je SlideShare veoma pogodan kanal za B2B marketing.

SlideShare prezentacije se vrlo lako mogu kreirati od drugih vrsta sadržaja. Blogovi, podkasti ili infografici su vrste content marketinga koje se mogu pretočiti u prezentaciju tako što ćete iz njih izvući glavne ideje, i od svake ideje napraviti po jedan slajd.

Prezentacije treba da se oslanjaju pre svega na vizuelni sadržaj, pošto online čitaoci brzo gube interesovanje za sadržaj sa puno teksta. Pri kreiranju prezentacije možete se osloniti na pravilo 5/5/5:

  • ne koristite više od pet reči u jednom redu teksta
  • ne koristite više od pet redova teksta po jednom slajdu
  • ne koristite više od pet slajdova sa puno teksta jedan za drugim.

Nakon što ste upoznali sa najbitnijim vrstama content marketinga, ostaje da odlučite koju vrstu ćete odabrati za svoju kampanju. Naravno, savetuje se upotreba različitih tipova sadržaja, ali je važno za početak utvrditi tip koji će za vas biti primaran. Ovo pre svega zavisi od toga šta smatrate svojim jačim stranama – da li imate iskustva u copywritingu, dizajnu i sl. Druga bitna stvar su, naravno, preferencije vaše publike. Ukoliko znate da veliki deo vaših potencijalnih klijenata provodi puno vremena na Youtube-u, videi su očigledan izbor za vas. Nakon što postignete određeni ritam u kreiranju i objavljivanju jedne vrste sadržaja, možete se upustiti i u stvaranje drugih tipova, i time doći do nove publike.

Digitalni marketing kurs