Kada je u pitanju SEO optimizacija sajta za pretraživače, i pored toga što su svi mislili da ova tehnika neće postojati u budućnosti, u poslednje vreme dobijamo sve više informacija o tome kako se pojaviti prvi na pretraživaču. I ovo nije novost…
Digitalni marketing se na našim prostorima razvija već neko vreme, ali čini se da se ovih dana o njemu priča više nego ikad. A gde je digitalni marketing tu je i SEO optimizacija. Search Engine Optimization. Ne znate o čemu govorimo? Ukoliko na bilo koji način vaš biznis i vi postojite na internetu, odgovor ne sme da bude: “Tako je, ne znamo o čemu govorite.” Ipak, čak i da ovo jeste slučaj, ništa strašno. Pripremili smo za vas detaljni vodič kroz SEO optimizaciju i to u vidu najčešćih pitanja i odgovora i korisnih saveta, zato se udobno smestite, vežite, polećemo!
SEO optimizacija za početnike
Šta je SEO optimizacija?
SEO je skraćenica za pojam Search Engine Optimization koji podrazumeva optimizaciju sajta za pretraživače. Odnosno, poenta je da se kvalitet i količina saobraćaja sa pretraživača usmeri na sam sajt, a to će zavisiti od mesta na kojem se sajt u pretrazi nalazi. Kada pretražujete određeni pojam (tekst, sliku, video i slično), na pretraživaču se pojavljuje lista sajtova koji vam stavljaju svoj sadržaj na raspolaganje, međutim, vi ćete sigurno kliknuti na neki od linkova koji su na početku te liste, dakle, koji su dobro rangirani. Zato, vaš sajt za pretragu određenog pojma treba da bude među prvima na listi (poželjno je, naravno, da bude prvi) da bi onda svi korisnici interneta kliknuli baš na njega. Naravno, računa se organska pretraga putem pretraživača kao što su Google i Bing.
Na šta se odnosi saobraćaj?
Saobraćaj na sajtu se odnosi na broj posetilaca, kako stvarnih (ljudi) tako i automatskih (botovi).
Na šta se odnosi organska pretraga?
Kada u pretraživač ukucate pojam koji tražite, rezultat će biti lista različitih sajtova, ali ćete među njima moći da uočite objave koje su plaćene (oglasi) i one koje su organske. Pogledajte sliku ispod.
Organske objave su tu zato što su relevantne za traženi pojam, dok su plaćene tu baš zato što je neko platio da se njihova objava pojavi prilikom kucanja bilo koje reči koja ima nekih dodirnih tačaka sa njihovim sadržajem, ponudama ili uslugama.
Kako se meri saobraćaj na sajtu?
Saobraćaj na sajtu je moguće izmeriti i analizirati na osnovu broja posetilaca, vremena koje posetilac provede na sajtu ili njegovih aktivnosti. Da biste ovo mogli da izmerite, vaš sajt mora da ima ugrađen određeni kompjuterski kod koji će za vas prikupiti sve relevantne podatke. Potom, tu su i posebni servisi za analitiku od kojih je definitivno najpopularniji Google Analytics koji je uz to i besplatan!
Šta je SEO optimizacija u digitalnom marketingu?
S obzirom na to da sada znate šta podrazumeva SEO optimizacija, jasno je da je ovaj proces bitan deo svake marketinške strategije na internetu. Zapravo, kada počinjete da se bavite digitalnim marketingom, SEO optimizacija dolazi prva, odnosno, najpre radite na tome da organski privučete posetioce na sajt, pa onda sve ostalo! Uglavnom, ukoliko već posedujete sajt, vaša strategija bi trebalo da počne sa detaljnom proverom.
Čemu služi SEO optimizacija?
Pod uslovom da ste sve uradili kako treba, SEO optimizacija vam može pomoći na četiri načina:
- vaš sajt će se pojaviti na pretraživaču prilikom pretrage određenih ključnih reči;
- vaš sajt će se rangirati više u rezultatima pretrage na pretraživaču;
- najbolja stranica sa vašeg sajta će se pojaviti u rezultatima za svaku pojedinačnu pretragu;
- povećaće se broj klikova na i kroz vaš sajt.
Zašto vam je SEO optimizacija potrebna?
SEO optimizacija vam je ne samo potrebna već i neophodna da biste se besplatno bolje pozicionirali u rezultatima pretrage. Neki podaci pokazuju da se dnevno napravi skoro 6,5 milijardi pretraga, a sajtovi koji izlaze kao prvi na listi, uzimaju sav taj saobraćaj tj. korisnike tj. kupce i klijente!
Zašto je SEO optimizacija tako važna?
SEO je jedini način da se dobro pozicionirate na pretraživaču bez potrebe da za to platite. Dakle, SEO je važan marketinški potez za uštedu, ali dobru promociju onoga što nudite.
Pretraživači
Šta su pretraživači?
Pretraživači su web servisi koji traže i identifikuju razne podatke na internetu, uglavnom web stranice, slike ili video snimke, koji najviše odgovaraju rezultatima vaše pretrage.
Koji pretraživači su najbolji?
Najbolji pretraživači su oni koji “izvlače” najrelevantnije podatke (koji su vam zaista potrebni i za koje ste zainteresovani), najbrže moguće, na najjednostavniji način i uz mogućnost poboljšavanja pretrage.
Koji je najpopularniji pretraživač?
Na “tržištu pretraživanja” ubedljivo vodi Google sa 79%. Čak, može se reći da on ima monopol kada je reč o pretraživanju na internetu. Iza njega su Bing, Baidu i Yahoo.
Zašto je Google najpopularniji pretraživač?
Verovatno bi bilo najjednostavnije reći da je Google to što jeste zato što je uvek bio taj koji dolazi sa pravim informacijama u pravo vreme. Ovaj pretraživač je razvio revolucionarnu tehnologiju koja zaista nudi najrelevantniji sadržaj i baš ovo mu je omogućilo da, bez ikakvih dodatnih inovacija, ubedljivo prestigne Yahoo, nekadašnjeg lidera među pretraživačima. Google je danas stvar izbora i retko ko zaista bira da pretražuje sadržaj na internetu na neki drugi način.
Naravno, ima tu još nekih faktora. Na primer, Google se razvio baš onda kada su korisnici širom sveta dobili bolju internet konekciju i postali redovni korisnici interneta. I, s obzirom na to da je prikazivao najbolje rezultate pretrage, svi su ga brzo i lako zavoleli. Tako je Google i razvio svoju bazu vernih korisnika, odnosno, onih 79%.
Uz sve ovo, Google je poseban i zbog kreiranja i održavanja pay-per-click advertajzinga zahvaljujući kojem privlači najbolje od najboljih koji su spremni na sve samo da bi zadržali svoje liderske pozicije u rezultatima pretrage.
Kako Google funkcioniše?
Sa ciljem da vam prikaže zaista relevantne i korisne podatke, Google se fokusira na tri stvari:
- Pre nego što uopšte i ukucate nešto u sam pretraživač, Google analizira ne samo vaše aktivnosti na internetu, već i aktivnosti na samim web stranicama, prikupljajući na taj način sve podatke koji bi se kasnije mogli iskoristiti (web crawling). Svi ti podaci se skladište na poseban način čineći bazu podataka pod imenom “indeks pretraživanja”.
- Sada kada je Google unapred spreman, ukucajte bilo šta u sam pretraživač i njegovi sistemi rangiranja će detaljno “pročešljati” indeks pretraživanja kako bi vam prikazao podatke koji će vam biti korisni i koje zapravo želite i to u samo par sekundi.
- U želji da vam zaista pruži najbolje iskustvo, Google se trudi da vam ponudi ne samo relevantan, već i bogat sadržaj u smislu različitih formata, kako biste brzo pronašli baš ono što vam je potrebno.
Šta je web crawling?
Reč je o procesu analize sadržaja na internetu sa ciljem da se pronađe novi, zanimljiv sadržaj koji će se kasnije pojaviti na listi rezultata pretrage. Ovu analizu sprovodi web crawler iliti “pauk” koji je zapravo internet bot korišćen od strane pretraživača i to sa ciljem da se pronađu javnosti dostupan sadržaj i korisne informacije.
Kako Google web crawler funkcioniše?
Google web crawler se zove Googlebot i dizajniran je tako da pronalazi nove i ažurne web stranice koje će potom uključiti u svoj indeks pretraživanja. S obzirom na to da je internet zaista “rupa bez dna” Google koristi ogroman broj računara da bi obavio ovaj zadatak.
Sam proces počinje listom URL adresa stranica koja je nastala u prethodno sprovedenim crawling procesima. Googlebot ih posećuje i beleži nove aktivnosti, linkove sa svake stranice, sve to “upisujući” u svoj indeks pretraživanja. Na ovaj način se pamte novi sajtovi, sve promene na postojećim sajtovima i sam indeks pretraživanja biva bogatiji iz časa u čas.
Zašto je web crawling bitan za SEO optimizaciju?
Jednostavno je – ako web crawler-i, a naročito Googlebot, ne mogu da pristupe vašem sajtu, budite sigurni da nećete moći da generišete besplatni saobraćaj sa Google pretraživača za šta se zalaže SEO. Sećate se?
Kako da omogućite Googlebot-u da pristupi vašem sajtu?
Nažalost, Googlebot radi automatski, po posebnom algoritmu. Mi ne možemo da utičemo na to koje sajtove će on posetiti i koliko njih dnevno će izanalizirati i “upisati” u indeks pretraživanja. Uz to, Google ne prihvata plaćanje sa ciljem da se utiče na ovaj proces. Ono što ipak možete da uradite jeste da:
- proverite da li je Googlebot blokiran (ne sme da bude);
- upotrebite opciju Submit URL u okviru Google Search Console;
- napravite sitemap (prosto rečeno, obavestite pretraživač da imate stranicu koja može biti uključena u indeks pretraživanja) i prijavite je na Google Search Console;
- ukoliko ste skoro napravili neke izmene na svom sajtu, možete pitati Google da ponovo “pročešlja” vaš URL.
Kako da proverite da li je Googlebot blokiran?
Kao što i sami možete da zaključite, Googlebot ne sme da bude blokiran jer to znači da vaš sajt ne može da bude analiziran i upisan u indeks pretraživanja, što dalje znači da se ne može pojaviti ni na pretraživaču kao rezultat pretrage. Ulogujte se na Google Search Console i proverite sledeće stavke da biste se uverili da Googlebot nije blokiran:
- Messages – Google prikazuje vidljivu poruku ukoliko je Googlebot blokiran na vašem sajtu.
- Crawl Errors – proverite listu grešaka koje su se javljale priliko pretraživanja. Ukoliko na listi pronađete svoj URL to znači da je Googlebot naišao na problem indeksirajući vaš sajt.
- Fetch as Google – ukoliko pronađete problematičan URL, upotrebite opciju Fetch as Google kako biste dobili detaljnije informacije o samom problemu.
Šta je indeksiranje u Google pretrazi?
Indeksiranje podrazumeva proces dodavanja vašeg sajta, sadržaja i informacija sa vašeg sajta u Google indeks pretraživanja. Ono što je zanimljivo, Googlebot prolazi kroz svaku stranicu na vašem sajtu i beleži svaku reč koju pronađe kao i njihovu lokaciju na samoj stranici. Osim toga, Googlebot beleži i ključne karakteristike teksta kao što su naslovi, podnaslovi i slično. Dakle, reč je o veoma ozbiljnoj i detaljnoj analizi, ali upravo zato Google i jeste poseban.
Koliko je potrebno Google-u da indeksira novi sajt?
Ponekad je potrebno dva dana, ponekad tri ili četiri nedelje. Sve zavisi od kvaliteta samog sajta i sadržaja, kao i SEO postavki na sajtu.
Kako funkcioniše algoritam Google pretrage?
U odnosu na to šta pretražujete i šta od informacija treba da vam se pruži zauzvrat, Google mora da prođe kroz milijarde i milijarde stranica u svom indeksu pretraživanja i to za što manje vremena. Da bi ovo uopšte bilo moguće postići, njemu je potrebna pomoć u vidu određenih algoritama koji će odraditi sledeće zadatke:
- analiza reči – Google se trudi da razume vašu pretragu kako bi znao šta tačno i sam treba da traži u svojoj bazi podataka. Upravo zato Google uspeva da vam prikaže rezulate na vašem jeziku pretrage, da ispravi greške u pisanju, da pronađe sinonime…
- podudaranje – da biste dobili relevantan rezultat pretrage, Google će morati da izdvoji sadržaj koji najbolje odgovara vašem upitu, koji je na odgovarajućem jeziku, koji sadrži ključne reči iz vaše pretrage i to na odgovarajućem mestu na web stranici i u odgovarajućem broju puta.
- rangiranje – kao što smo već više puta napomenuili, Google želi da vam ponudi najbolje. Zato će se bolje rangirati sajtovi koji ne samo da odgovaraju vašem upitu već su i svežeg i zanimljivog sadržaja, koji su pouzdani, koje korisnici vole i hvale, koji jednostavno imaju neki kredibilitet.
- kontekst – Google uzima u obzir i to na kojoj lokaciji se nalazite, šta ste ranije pretraživali, koja podešavanja ste odabrali prilikom pretrage, a sve ovo da bi vaša pretraga zapravo bila ličnija i kvalittenija.
- najbolji rezultati – pre nego što vam prikaže rezultate pretrage, Google još jednom proveri kako svi ti relevantni rezultati izgledaju zajedno, a zatim se trudi da obezbedi raznovrstan skup informacija u različitim formatima koji bi bili najkorisniji za konkretnu pretragu.
Faktori rangiranja na pretraživaču
Koliko faktora Google koristi za rangiranje sadržaja?
Po unošenju upita za pretragu, Google algoritam analizira bazu podataka i pronalazi sadržaj koji se najpre podudara i za koji veruje da će vam najviše odgovarati. Tom prilikom se uzima u obzir preko 200 faktora.
Koji faktori rangiranja su najvažniji?
Očekivano, Google nikada neće otkriti neke ovakve informacije javnosti, ali zato su tu SEO stručnjaci koji su analizirali celokupan proces i došli do ovakvih zaključaka:
Koji su negativni faktori rangiranja?
Osim onih pozitivnih faktora koje ste mogli da pročitate na slici iznad, postoje i faktori koji negativno utiču na rangiranje, kao što su: broj neprirodnih veza sa stranicom, dupliran sadržaj na stranici, premalo sadržaja i premalo kvalitetnog i relevantnog sadržaja, previše optimizovan sadržaj (da, i to postoji), stranica koja nije mobile friendly, linkovanje ka spam sadržaju, sporo učitavanje stranice, duplirani meta opis.
Najvažniji SEO saveti
Možda nam Google neće otkriti svoje tajne, ali će nam zato dati nekoliko saveta i preporuka kako da poboljšamo SEO bez obzira na to kakav je naš sajt, kojom temom se bavimo, na kom jeziku i ostalo.
#1. Unapredite strukturu sajta
URL
Dobar URL sigurno privlači Googlebot! Osim toga, olakšava pretragu i pronalaženje vašeg sajta i sadržaja, a URL se pojavljuje i kao deo samog rezultata pretrage zajedno sa naslovom stranice.
Obratite pažnju na ovo:
- URL treba da sadrži reči
- koristite strukturu direktorijuma kako bi korisnici znali gde se nalaze na vašem sajtu
- nemojte koristiti predugačke URL-e sa nepotrebnim parametrima
- nemojte koristiti generička imena stranica poput “page1.html”
- nemojte ponavljati ključne reči u okviru URL-a
- nemojte imenovati stranice ili direktorijume rečima koje nemaju veze sa onim što se nalazi na/u njima
- nemojte koristiti isti URL za različite stranice
- nemojte koristiti čudnu kapitalizaciju slova u okviru URL-a
Navigacija
Navigacija na sajtu je bitna da bi Google znao koji je sadržaj bitan.
Obratite pažnju na ovo:
- napravite navigacione stranice koje imaju smisla i olakšajte korisnicima da sa opšte stranice pređu na specifičnije
- koristite tekst za navigacione linkove i menije
- nemojte praviti komplikovane menije za navigaciju, naročito ne na svakoj strani
- nemojte terati korisnike da kliknu na previše stranica da bi došli do željene stranice
- nemojte koristiti padajuće menije, slike i animacije za navigaciju
- nemojte dopustiti da 404 stranice budu u indeksu pretraživanja na pretraživaču
#2. Optimizujte sadržaj
Naslovi
Naslovi su važan SEO element, ali su bitni i zato što su ono što će korisnici prvo videti u rezultatima pretrage uz naziv samog sajta. Jako je važno da naslovi zato budu jedinstveni i precizni kako bi vaš sadržaj uspeo da “izbije” na prve pozicije na listi rezultata pretrage na osnovu ključnih reči.
Obratite pažnju na ovo:
- naslov mora da komunicira sadržaj
- svaka stranica mora da ima svoj jedinstven naslov
- naslov bi trebalo da bude kratak i opisan
- ne koristite naslove koji nemaju veze sa onim što je na stranici
- nemojte koristiti podrazumevane i naslove koji zapravo nemajuu značenje
- nemojte koristiti isti naslov za više različitih stranica
- nemojte koristiti previše duge naslove
- naslov bi trebalo da sadrži ključne reči
Meta opis (meta description)
Meta opis je još jedna bitna stavka jer upravo ovu rečenicu Google koristi kao dodatnu informaciju o vašoj web stranici prilikom njenog izlistavanja u rezultatima pretrage. Reči u naslovu i meta opisu koje odgovaraju ključnoj reči u pretrazi biće boldovane na osnovu čega najbolje vidimo podudaranje i relevantnost prikazanih rezultata.
Obratite pažnju na ovo:
- svaka stranica treba da ima svoj meta opis
- napišite meta opis koji će zainteresovati korisnike da uđu na vašu stranicu
- nemojte pisati meta opis koji nema veze sa sadržajem na stranici
- nemojte koristiti generičke meta opise
- nemojte popuniti meta opis samo ključnim rečima, on mora da bude smislen
- nemojte kopirati i nalepiti ceo sadržaj same stranice odnosno ceo tekst
- nemojte koristiti isti meta opis na više različitih stranica
Sadržaj
Džaba vam dobar SEO, kada je sadržaj loš. Dakle, sadržaj mora da bude kvalitetan, zanimljiv i koristan kako biste privukli (zadovoljnu) publiku koja će kasnije rado preporučiti vaš sajt svojim prijateljima ili ga podeliti na svojim društvenim mrežama, blogovima, forumima… Sve ovo je odličan SEO faktor!
Obratite pažnju na ovo:
- tekstovi treba da budu lako čitljivi
- tekstovi treba da prate temu
- sadržaj treba da bude raspoređen u logične celine
- kreirajte originalan i zanimljiv sadržaj
- kreirajte sadržaj za svoje korisnike, a ne pretraživače
- vodite računa o pravopisu
- nemojte pisati predugačke tekstove na više tema bez odvajanja teksta paragrafima ili podnaslovima
- nemojte ponavljati i kopirati već postojeći sadržaj, ali i tuđi sadržaj
- nemojte ubacivati nasumično ključne reči samo zbog pretraživanja
- nemojte skrivati tekstove od korisnika, a prikazivati ih na pretraživaču
Anchor Text
Reč je o tekstu koji je klikabilan i koji korisnici zapravo i vide kao link, a na osnovu kojeg Google zaključuje o čemu se radi na stranici na koju taj tekst vodi. Takođe jako bitan SEO faktor.
Obratite pažnju na ovo:
- ovaj tekst treba da bude opisan i koncizan
- linkovi treba da budu formatirani tako da se lako uočavaju
- ovaj tekst treba da postoji i za interne linkove
- nemojte koristiti generičke tekstove
- nemojte koristiti tekst koji nema veze sa sadržajem na stranici
- nemojte koristiti predugačak tekst
- nemojte preterivati sa ključnim rečima samo zbog pretraživača
- nemojte kreirati nepotrebne linkove koji ne pomažu korisnicima prilikom navigacije
Slike
Kao što već znate, i slike mogu biti rezultat pretrage, zapravo, mogu biti dodatni rezultat pretrage što svakako povećava saobraćaj ka i na vašem sajtu.
Obratite pažnju na ovo:
- kada imenujete sliku koristite kratke, ali opisne nazive
- nemojte koristiti generičke predloge za imenovanje slika
- nemojte imenovati slike predugačkim nazivima
- ključne reči su dozvoljene prilikom imenovanja slika, ali nemojte preterivati i nemojte imenovati slike celom rečenicom
Podnaslovi
Podnaslovi čine vaš tekst, ali i stranicu preglednijom, a i Google voli podnaslove, naročito ukoliko sadrže ključne reči. Prilikom oblikovanja sadržaja, obavezno koristite sve heading opcije koje su vam na raspolaganju.
Obratite pažnju na ovo:
- koristite podnaslove da biste stvorili “hijerarhiju” na stranici
- koristite podnaslove tamo gde je logično da se oni nalaze
- podnaslovi treba da budu smisleni
- nemojte preterivati sa količinom podnaslova naročito kod kraćih tekstova i slučajeva kada nisu obavezni
- podnaslovi ne treba da budu predugački
- podnaslovi se koriste samo radi strukture
#3. Kontrolišite crawling
Robots.txt
Uz pomoć ove opcije možete da kontrolišete da li će Googlebot proći kroz svaku stranicu na vašem sajtu ili samo kroz određene stranice koje vi želite.
Obratite pažnju na ovo:
- koristite bezbednije metode za osetljiviji sadržaj
- nemojte dozvoliti da se indeksiraju stranice poput rezultata pretrage
rel=”nofollow”
Korišćenjem ove opcije govorite Google-u da određene linkove na vašem sajtu ne bi trebalo prikazati na stranicama sa kojima su oni povezani. Na primer, ovo se uglavnom odnosi na poruke ili komentare.
Obratite pažnju na ovo:
- automatski dodajte “nofollow” za komentare i poruke
- koristite “nofollow” kada navodite drugi sajt kao referencu, ali ne želite da korisnici sa vašeg sajta pređu na njega
- nemojte dodavati “nofollow” na sve svoje interne linkove
#4. SEO optimizacija za mobilne telefone
Kao što ste verovatno i sami primetili, kada sajt gledate na mobilnom telefonu, vidite potpuno drugačiji format nego što je to slučaj sa desktop računarom. Osim toga, ovo podrazumeva i potpuno drugačije upravljanje, pa je važno da obavestite Google o tome, naravno, zbog optimizacije.
Obratite pažnju na ovo:
- proverite da li je mobilna verzija vašeg sajta indeksovana od strane Google-a
- kreirajte sitemap za mobilni i prijavite je Google-u
- omogućite Googlebot-Mobile opciju
- proverite da li URL odgovara mobile formatu (XHTML Mobile ili Compact HTML)
Prikaz
Jako je važno da se mobilna verzija sajta pojavljuje na mobilnim telefonima, a desktop verzija sajta na desktop računarima, nikako obrnuto ili izmešano.
Obratite pažnju na ovo:
- preusmerite korisnike na pravu verziju sajta ukoliko se dogodi “mešanje”
- potrudite se da se sadržaj na URL-u obe verzije sajta poklapa što je više moguće
- nemojte servirati drugačiji sadržaj Googlebot-u od onoga što bi korisnik desktop računara mogao da vidi i nemojte servirati drugačiji sadržaj Googlebot-Mobile-u od onoga što bi korisnik mobilnog telefona mogao da vidi
#5. Promocija i analiza
Promovisanje na pravi način
Ako svoj sajt promovišete na pravi način, brže i lakše ćete doći do željene publike, odnosno, povezaćete se sa onima kojima bi vaš sadržaj bio interesantan.
Obratite pažnju na ovo:
- promovišite se putem društvenih mreža za bolju vidljivost
- istražite ko je vaša ciljna grupa da biste mogli da pristupite promociji na pravi način
- nemojte promovisati sitne promene u sadržaju, fokusirajte se na ono važnije i krupnije
- nemojte “varati” i kupovati posete ili se reklamirati na veštački način
Google Search Console i Google Analytics
Uz pomoć prve alatke, moći ćete da pratite kako Google interaguje sa vašim sajtom, koji delovi sajta su indeksirani, a sa kojima postoji problem, moći ćete da proverite da li su sve vaše postavke u redu, kako one koje se tiču URL-a, tako i one koje se tiču meta opisa, naslova i još mnogo, mnogo toga.
Zahvaljujući drugoj alatki, znaćete koliko korisnika je došlo na vaš sajt, koliko dugo su se zadržali, koji sadržaj im je bio najinteresantniji…
Izvor: jeffbullas.com