YouTube uslovi korišćenja važne promene

Ako ste primetili da se na vašim YouTube videima pojavljuju reklame iako vaš kanal nije monetizovan, niste jedini. YouTube uslovi korišćenja su promenjeni, što je zbunilo mnoge korisnike. U poslednjih par meseci kontaktiralo nas je više vlasnika YouTube kanala koji nisu u YouTube partner programu sa pitanjem zašto se na njihovom sadržaju prikazuju reklame, i kako to mogu da zaustave. U ovom blogu pokušaćemo da odgovorimo na ta pitanja.

YouTube uslovi korišćenja

Nova pravila

Google je 18. maja 2021. objavio vest da od početka juna važe novi uslovi korišćenja YouTube platforme, koji uključuju promene po pitanju monetizacije sadržaja. YouTube uslovi korišćenja su, konkretno, dobili novu sekciju, pod nazivom Right to Monetize. Ovde stoji da korisnik, prihvativši uslove korišćenja, daje YouTube-u pravo da monetizuje njegov sadržaj bez obzira na to da li se korisnik nalazi u YouTube partner programu (YPP) ili ne. Kreator ovim ne dobija pravo na deo prihoda od monetizacije dok sa druge strane YouTube daje sebi za pravo da plasira oglase na svim kanalima koji nisu u YouTube partner programu. Ovim je YouTube generalno sebi proširio reach za oglase  a kreatorima i nalozima na ovaj način smanjio potencijalnu zaradu ili prosečan CPM.

U praksi ovo sve znači da svi oni nalozi na YouTube koji ne ispunjavaju uslove za ulazak u YouTube partnerski program, mogu očekivati da se na njihovim kanalima pojave reklame, želeli to ili ne. Ovde se javljaju brojni problemi sa kojima će se susretati puno brendova i kompanija. Po nama jedan od najvećih je to što ova promena otvara mogućnost da se konkurentske kompanije oglašavaju jedne kod drugih na kanalima. Tako se npr. na stranici brenda Banini, koji ne ispunjava uslove za YouTube partnerski program, može oglašavati neki konkurentski brend, što predstavlja veliki problem samo po sebi. Zamislite situaciju u kojoj ste poslali svoj novi video poslovnim partnerima, a pre njegovog početka pojavi se reklama konkurencije. Ovo bi neke kompanije čak mogle uključiti u svoj marketing plan. Na slici ispod je primer ciljanja mesta za prikaz reklama na YouTube kanalima. Jedini način da se izbegnu reklame je, dakle, priključivanje Youtube partner programu, za šta je neophodno ispuniti određene uslove.

youtube primer ciljanja kanala

Da bi se vaš kanal kvalifikovao za YPP, treba da ispunite sledeće uslove.

  1. Da poštujete sve smernice za monetizaciju YouTube kanala.
  2. Da živite u zemlji ili regionu u kom je YouTube partnerski program dostupan.
  3. Da na kanalu nemate aktivne opomene zbog kršenja smernica zajednice.
  4. Da imate preko 4000 važećih javnih sati gledanja u poslednjih 12 meseci.
  5. Da imate preko 1000 pratilaca.
  6. Da imate povezan AdSense nalog.

Ako ispunite sve ove uslove i postanete deo YPP, možete da birate tip reklama na svom sadržaju, da dobijete deo prihoda od reklamiranja, ili da potpuno sklonite reklame sa svog kanala. Sve dotle, YouTube ima pravo da postavlja reklame na sve vaše videe na vašem YouTube kanalu, mada ne znači da će se to nužno i desiti. Reklame će se pojavljivati samo na videima koji prate „Smernice za sadržaj pogodan za oglašavače“.

Navodimo teme koje nisu pogodne za oglašivače.

  • Neprikladno izražavanje
  • Nasilje
  • Sadržaj za odrasle
  • Šokantan sadržaj
  • Štetne ili opasne radnje
  • Sadržaj sa mržnjom ili uvredama
  • Sadržaj o korišćenju droge radi zabave i sadržaj u vezi sa drogom
  • Sadržaj u vezi sa vatrenim oružjem
  • Kontroverzne teme
  • Osetljivi događaji
  • Omogućavanje nepoštenog ponašanja
  • Provokativno i ponižavajuće
  • Sadržaj u vezi sa duvanom
  • Teme za odrasle u porodičnom sadržaju

YouTube uslovi koriscenja Nova pravila

Novi YouTube uslovi korišćenja prvo su uvedeni u Sjedinjenim Američkim Državama u novembru 2020. godine, tako da je bilo očekivano da uskoro zažive i u ostatku sveta. Ipak, kada je vest stigla, dočekana je obiljem negativnih kritika.

Problemi

U vezi sa novim uslovima korišćenja postoji više potencijalnih problema za one kanale koji nisu u YPP-u. Prvi smo već spomenuli, i vezan je za YouTube kanale brendova i kompanija. Naime, postoji puno brendova i kompanija koje najčešće ne ispinjavaju uslove za YouTube partnerski program ili im nije ni bila strategija da monetizuju svoje kanale, jer jednostavno ne žele reklame na svojim kanalima. Njima kanali obično služe da postave svoju video reklamu, ili video o nama i sl. Sada kada su pravila izmenjena kompanije koje ne ispunjavaju uslove za ulazak u YouTube partner program nemaju nikakav način da isključe prikaz oglasa na svom YouTube kanalu. YouTube uslovi korišćenja Problemi

 

Druga grupa koju su pogodili novi uslovi korišćenja su novi YouTube kreatori čiji cilj je ulazak u YPP radi monetizacije sadržaja. Na prvi pogled, reklo bi se da oni nisu u lošijoj poziciji nego ranije, pošto će svakako imati pravo na monetizaciju kada ispune uslove. Međutim, može se postaviti pitanje da li će to biti jednako lako ako se na njihovim videima prikazuju oglasi od samog starta. Publiku mogu da odbiju reklame, što će potencijalno otežati prikupljanje pratilaca i pregleda. Pored toga, YouTube kreatori koji još uvek nisu stekli uslove za priključenje YouTube partner programu ne zarađuju od monetizacije, pa se često oslanjaju na druge vidove zarade, kao što su donacije gledalaca i sl. Gledaoci koji vide reklame na kanalu mogu lako da zanemare potrebu kreatora za donacijama jer pretpostavljaju da on već zarađuje na osnovu oglašavanja.

Problemi

Problem sa monetizovanjem kanala koji nisu u YPP-u nije samo u tome što kreator ne može da odluči da li će se reklame pojavljivati na njegovom kanalu. On takođe ne može uticati ni na to koje reklame će se pojavljivati na njegovom sadržaju. Ovo može znatno uticati na gledalačko iskustvo jer je kreator taj koji najbolje može proceniti šta njegova publika želi da vidi. Već smo spomenuli da bi ovo moglo dovesti do toga da se na videu jednog brenda pojavi konkurentska reklama. Ovo, međutim, može dovesti i do toga da se ASMR videi prekidaju in-stream reklamama, da se pored videa koji govori o ekološkim problemima prikaže reklama za naftnu kompaniju i slično. ASMR video za cilj ima da izazove određeni čulni doživljaj (autonomous sensory meridian response) najčešće na osnovu zvuka, i zahteva potpuno opuštanje gledaoca. Ukoliko se ovakvo iskustvo prekine reklamom, ASMR video gubi smisao. Takvo razilaženje između kreativnog i reklamnog sadržaja ne ide u prilog ni kreatoru, ni gledaocu, pa ni oglašivaču. YouTube reklamiranje je najefikasnije kada su reklame pametno plasirane. Ako one ometaju gledaoca, svakako će imati lošiji učinak.

Novi YouTube uslovi korišćenja odnose se na sve kanale koji u nekom trenutku nisu u YPP-u, što podrazumeva i kanale sa velikim brojem pratilaca koji ne ispunjavaju neki od drugih uslova. Problemi koji se tiču lošijeg gledalačkog iskustva svakako su i njihovi problemi. Kod njih se, međutim, mogu javiti i problemi pravne prirode. Popularni kreatori često veći deo svojih prihoda zarađuju kroz sponzorstva sa brendovima. Njihovi ugovori sa brendovima mogu sadržati odredbe kojima se predviđa da se na kanalu ne emituju reklame određeno vreme nakon početka saradnje sa brendom, ili da se zabrane reklame koje promovišu konkurentske proizvode. Ukoliko kanal iznenada izgubi svoj status YouTube partnera, i platforma kreatoru oduzme opciju da upravlja reklamama na kanalu, to bi se moglo smatrati kršenjem ugovora sa sponzorom. Takođe, kanal koji nema kontrolu nad reklamama može se smatrati manje poželjnim za saradnju, što bi kreatorima izvan YPP otežalo pronalazak sponzora.

Digitalni marketing kurs