Šta je digitalni marketing?

S obzirom na to koliko je internet prisutan u životu prosečne osobe, očigledno je da se način na koji ljudi kupuju i saznaju za proizvode ili usluge promenio. Digitalni marketing je tako postao izuzetno važan, ali i pored toga deo javnosti nije potpuno siguran šta je tačno digitalni marketing i na šta se sve ovaj pojam odnosi.

Mi smo zato odlučili da u ovom tekstu objasnimo pojam digitalnog marketinga, predstavimo njegove vrste, i obrazložimo u čemu je njegov značaj.

Sta je digitalni marketing 2

Šta je zapravo digitalni marketing?

Digitalni marketing podrazumeva sve marketinške aktivnosti koje se obavljaju putem interneta. To obuhvata bilo šta što se može učiniti na internetu kako bi više ljudi saznalo za određeni biznis, steklo dobru sliku o njemu, i, u nekom trenutku, izvršilo kupovinu. Ovo se može postići putem pretraživača, društvenih mreža, imejla, veb sajtova itd.

Kada se govori o tome šta je digitalni maketing, određeni izvori ovde ubrajaju sve vrste marketinga koje se sprovode putem elektronskih uređaja (što bi uključivalo televiziju, radio i slično). Mi zastupamo terminologiju po kojoj se digitalni marketing izjednačava sa internet ili onlajn marketingom (nasuprot tradicionalnom ili oflajn marketingu), tako da će se naš dalji tekst ticati samo ovakvih praksi.

Definicija digitalnog marketinga

Digitalni marketing postaje neizostavni deo marketing strategije svakog biznisa. Iako je tradicionalni marketing i dalje i te kako živ, sve veći broj ljudi će, čak i kada čuje za određeni brend izvan interneta, potražiti više informacija onlajn.

Vrste digitalnog marketinga

Veliki broj različitih načina za komunikaciju putem interneta doveo je do postojanja različitih vrsta digitalnog marketinga. Svaka od njih ima svoje specifičnosti i treba joj se pristupiti na poseban način.

Content Marketing

Content marketing je širok pojam koji obuhvata kreiranje i promovisanje sadržaja koji ima za cilj da privuče potencijalne kupce, stvori ili poveća svest o brendu, i uspostavi dobar odnos sa publikom.

Sadržaj koji se kreira treba za publiku da ima realnu vrednost, nasuprot klasičnom marketinškom sadržaju čija je primarna svrha promovisanje proizvoda/usluge.

Naravno, content marketing ne postoji samo u digitalnoj formi, ali mi ćemo govoriti samo o vrstama content marketinga koje „žive“ na internetu.

Najrasprostranjenija vrsta content marketinga su blogovi. Oni se mogu kreirati relativno brzo, a imaju veoma veliki učinak ukoliko su kvalitetni.

Content Marketing - Blog

Video sadržaj u raznim formama je svakako najpopularniji kod publike, tako da je sve prisutniji i predstavlja jednu od najbitnijih formi content marketinga. Video se pojavljuje u mnogim formama – od video reklama preko tutorijala i how-to videa, do vlogova ili edukacionih videa. TikTok videi se danas takođe mogu smatrati zasebnim žanrom čiji marketing potencijal neprekidno raste.

Podkasti već dosta dugo uživaju veliku popularnost u svetu, a zadnjih godina i podkasti na srpskom jeziku postaju sve značajniji. Trenutno su naročito brojni podkasti iz oblasti preduzetništva.

Tu su i različiti vizuelni sadržaji, kao što su slike i infografici, zatim studije slučaja koje mogu doći u pisanoj ili video formi, e-knjige, i how-to vodiči.

Mi zastupamo stav da je content marketing neizostavan deo nastupa na internetu za koju god vrstu marketinga se jedan brend opredelio. Bez dobre content marketing strategije, svi reklamni uspesi mogu biti samo kratkoročni.

SEO

Search Engine Optimization podrazumeva aktivnosti koje možete preduzeti kako bi se vaš veb sajt bolje rangirao u rezultatima pretrage. Kada potencijalni klijenti pretražuju internet sa ciljem pronalaska određenog proizvoda ili usluge koje vi imate u ponudi, želite da vaša stranica bude na prvoj strani rezultata i da privuče njihovu pažnju.

Postoji veliki broj SEO faktora koji utiču na rang vašeg veb sajta, ali za početak treba da obratite pažnju na one najbitnije. To su pre svega kvalitet sadržaja, tematski autoritet veb sajta, povratni linkovi (backlinks), namera pretrage, tehnička ispravnost veb sajta i brzina učitavanja stranice, i on-site faktori kao što su gustina ključnih fraza, interni i eksterni linkovi, meta opis itd.

Sta je digitalni marketing - SEO
Yoast SEO – Alat koji pomaže sa optimizacijom osnovnih SEO faktora

Ovo možda deluje kao predug niz nakon što smo najavili samo najvažnije faktore, ali imajte na umu da kompletni spiskovi SEO faktora uključuju preko 200 stavki. A to su samo faktori za koje znamo – definitivan spisak ne postoji jer Google nije potpuno transparentan po ovom pitanju.

Marketing na društvenim mrežama

Još jedan oblik marketinga koji je danas praktično neizostavan. Društvene mreže vam mogu poslužiti da promovišete svoj brend i svoj sadržaj, dođete do široke publike, izgradite zajednicu vezanu za svoj biznis, i još mnogo toga.

Profili na društvenim mrežama sa jedne strane funkcionišu kao portali na kojima ćete predstaviti svoj brend, svoje proizvode ili usluge, i kreirati određenu sliku o sebi (brand image). Potencijalni klijenti će često dolaziti na vaše profile na društvenim mrežama umesto na veb sajt kada žele da se upoznaju sa brendom.

Sa druge strane, većina najpopularnijih platformi ima razvijene sisteme plaćenog reklamiranja, koji će aktivno dovoditi nove ljude na vaše profile ili veb sajt.

Profili na Facebook-u i Instagram-u se već podrazumevaju za većinu biznisa, a, u zavisnosti od delatnosti, često su obavezni i nalozi na platformama kao što su YouTube, TikTok, LinkedIn i Twitter.

Za jedan kafić, na primer, profil na Linkedinu neće biti obavezan, ali iznenadili bismo se ako bismo čuli da nemaju nalog na Inastagramu. Advokatska firma možda neće biti na TikTok-u (mada je preporučljivo), ali sigurno ćemo ih naći na LinkedInu.

Sta je digitalni marketing - Marketing na drustvenim mrezama - Linkedin

Pay Per Click

Pay Per Click reklamiranje se zasniva na usmeravanju publike na vaš sajt prilikom čega plaćate određenu sumu platformi na kojoj je vaša reklama prikazana svaki put kada neko klikne na reklamu. Specifičnost ove metode je u tome što ne plaćate praktično ništa dok neko ne klikne na reklamu.

PPC reklamiranje možete koristiti putem Google Ads ili Meta platforme, na Twitter-u, ili kroz sponzorisane poruke na LinkedIn-u.

Sta je digitalni marketing - Pay Per Click
Primeri Google Search reklama

 

Sta je digitalni marketing - Pay Per Click 2
Primer Google Display reklame

Afiliejt marketing

Afiliejt marketing (affiliate marketing) se zasniva na partnerstvu sa pojedincem ili kompanijom koji će promovisati vaš proizvod zarad kompenzacije koja se određuje na osnovu učinka. Digitalni kanali se mogu koristiti kao kanal za promociju, ali ne moraju biti jedini.

Influens marketing

Slično afiliejt marketingu, i influens podrazumeva da neko promoviše vaš brend ili uslugu/proizvod. Bitna razlika je što influenseri nisu plaćeni po učinku, već se kompenzacija dogovara na osnovu broja pratilaca i vrste sadržaja koji treba da bude kreiran i/ili podeljen.

Influenseri su poznate ličnosti koje koriste svoju popularnost i uticaj kako bi proširile svest o nekom brendu/proizvodu, ili ga jednostavno predstavile u dobrom svetlu.

Saradnja sa influenserima može biti izuzetno profitabilna za brendove, s tim što je jako bitno odabrati pravog influensera za saradnju. U zavisnosti od toga šta želite da postignete, možete odabrati mega-influnsera (ako želite brzo povećanje svesti o brendu), mikro-influensera (ako nameravate da steknete poverenje uže određene publike), ili makro-influensera (širenje svesti o brendu kod donekle profilisane publike). Pored ovoga, bitno je odabrati i influensera koji se uklapa u sliku koju želite da izgradite o svom brendu.

@karenxcheng

A demo of DALL-E 2 🤯 will be doing a live demo and taking audience requests, see my IG for details #dalle2 #openai #artificialintelligence

♬ original sound – Karen X

Imejl marketing

Imejl se može koristiti za promociju sadržaja, akcija i događaja, ali i za upućivanje klijenata na sajt kompanije. Kod imejl marketing strategije važno je izgraditi mejling listu od kontakata ljudi koji su svojevoljno ostavili svoju imejl adresu (opt-in email marketing). Publiku zatim treba segmentirati kako bi sadržaj koji im se šalje bio optimizovan za svaku grupu.

Sta je digitalni marketing - email marketing

Da je digitalni marketing pogodan za sve vrste biznisa?

Digitalni marketing se može upotrebiti za svaku vrstu biznisa u bilo kojoj industriji. Koji god da je vaš model prodaje, neka od vrsta internet marketinga će vam svakako biti od pomoći.

Kao što smo već, rekli, različite vrste biznisa će koristiti različite digitalne kanale, ali praktično nema niše u okviru koje bi se savetovalo poslovanje bez dobrog veb sajta, prisustva na najpopularnijim društvenim mrežama, i kreiranja korisnog sadržaja.

Prednosti digitalnog marketinga

Ako se pitamo šta je najočiglednija prednost koju digitalni marketing ima, neograničen geografski doseg je prvo što će nam pasti na pamet. Možete se reklamirati širom sveta, ako je to nešto što vašem biznisu odgovara, ili možete naciljati lokacije na kojima se uopšte ne nalazite.

Prednosti digitalnog marketinga - neogrannicen geografski dosegJoš jedan razlog zbog kog ne smete zaobići internet marketing je jednostavno to što je vaša ciljna publika tamo. Broj ljudi koji nisu aktivni na internetu je mali, i smanjuje se. Čak i ako do svoje publike možete doći putem offline kanala, korišćenjem bar jednog dela onoga što internet može ponuditi znatno biste je proširili.

Ipak, ono što digitalni marketing suštinski razdvaja od tradicionalnog marketinga je stepen kontrole koji imate nad svakim aspektom svoje strategije.

Pre svega, targetiranje publike na internetu je daleko jednostavnije i preciznije. I sa tradicionalnim marketingom svoje reklame možete donekle usmeriti ka željenoj publici (računajući na tipične demografske odlike gledalaca određenog TV programa, čitalaca određenog magazina ili čak rubrike u magazinu, posetilaca nekog događaja itd), ali sve ove metode su daleko manje efikasne i precizne od alata koje pružaju digitalni kanali.

Prednosti digitalnog marketinga - targetiranje publikePrilikom definisanja publike na internetu, ne samo što možete preciznije odabrati kome će reklame biti prikazane, nego se u toku kampanje mogu prikupljati dodatni podaci koji će dalje targetiranje učiniti još efikasnijim.

Zatim, digitalne kampanje vam omogućavaju bolju kontrolu troškova. Sa Pay Per Click kampanjama, koje smo već spomenuli, plaćate samo kada neko već klikne na vašu reklamu, i to sumu koju ste sami odredili. Uz to, za većinu kampanja možete ograničiti budžet unapred, ili zaustaviti kampanju u bilo kom trenutku.

Kampanje na internet portalima možete lakše menjati i prilagođavati. Ukoliko niste zadovoljni rezultatima, možete promeniti reklamu, kampanju, ili čitavu strategiju, a da pritom ne izgubite praktično ništa.

Imate i veću kontrolu nad rezultatima jer su svi rezultati merljivi. Možete dobiti precizne podatke o pregledima, klikovima, reach-u, vremenu provedenom na stranici, deljenjima itd. Mnoge od ovih stvari nezamislive su u offline metodama reklamiranja.

Prednosti digitalnog marketinga - merljivi rezultati

Ovakve povratne informacije imaju izuzetno veliku vrednost jer predstavljaju osnovu za dalje usavršavanje kampanje. Digitalni marketing vam omogućava da zaključite šta je to na šta vaša publika pozitivno reaguje, koje se metode isplate, i šta treba menjati. Upravo ovo je razlog velike isplativosti ove vrste marketinga marketinga. Kada možete u realnom vremenu eliminisati stvari koje ne daju rezultate, nemate nikakvih bespotrebnih troškova, a daljim ulaganjem u reklame koje daju rezultate dobićete još veći povratak na uloženo (Return on Investment – ROI).

Digitalni marketing vam omogućava da pratite potencijalne kupce kroz sve stadijume prodajnog levka. Tako možete ljudima koji su na različitim stadijumima prikazivati različite vrste sadržaja kako biste maksimalno iskoristili njegov potencijal.

Kada znamo šta je digitalni marketing i koje su sve njegove prednosti, jasno jeda on treba ne samo da bude deo strategije svakog biznisa, već je poželjno da bude primarna metoda marketinga. Digitalni marketing već odavno nije budućnost, već sadašnjost marketinga, i što pre počnete koristiti njegov potencijal, pre ćete dostići pun potencijal svog brenda.

Digitalni marketing kurs