Kako napisati blog post za veb sajt

Kako napisati blog za veb sajt 2

Blog je često prva forma content marketinga za kojom se poseže zbog toga što se blog članci mogu objavljivati relativno brzo i uz minimalne troškove. Ovo, ipak, ne znači da je pisanje blogova jednostavno, i da se sa njime može početi bez ikakve pripreme. S obzirom na veliku konkurenciju, treba se koncentrisati na pitanje kako napisati dobar blog post umesto jednostavnog izbacivanja tesktova koji će se stopiti sa morem sličnih članaka na internetu.

Kako napisati dobar blog post u 11 lakih koraka

Postoje određeni koraci koje mi pratimo prilikom pisanja svakog članka, pa smo odlučili da ih podelimo sa vama kako bismo vam olakšali ulazak u ovu vrstu stvaralaštva.

  1. Upoznajte svoju publiku
  2. Odaberite primamljivu temu
  3. Smislite radni naslov
  4. Istražite temu
  5. Napravite nacrt članka
  6. Napišite tekst
  7. Obratite pažnju na SEO
  8. Proverite tekst
  9. Unesite slike
  10. Optimizujte post za telefon
  11. Objavite i promovišite svoj članak

Upoznajte svoju publiku

Cilj vašeg blog posta je pružanje određene vrednosti publici. Da biste znali šta je to što će vaša publika smatrati vrednim, pre svega morate dobro poznavati publiku. Najlakši i najefektivniji način da to postignete je kreiranje persone idealnog kupca (buyer persona). Persona idealnog kupca je zamišljena osoba koja ima sve potrebe i navike prosečnog predstavnika vaše ciljne publike. Vaše dalje istraživanje i pisanje bloga biće namenjeno toj konkretnoj osobi, što će vam u mnogome olakšati posao. Od toga za koga pišete zavisi, naravno, tema blog posta, ali i ton, način obraćanja, pa i grafičko uređenje članka.

Kako napisati blog post za veb-sajt - Buyer persona

Ukoliko vašu ciljnu publiku sačinjavaju osobe od 20 do 25 godina koje pokušavaju da otpočnu svoj biznis, nema potrebe da pišete blog u kome objašnjavate osnove korišćenja društvenih mreža. Pošto to većina njih vrlo dobro zna, možete se koncentrisati na savete kako da svoj nastup na društvenim mrežama prilagode određenoj biznis strategiji. Stil vašeg pisanja takođe može biti donekle opušteniji i prilagođen kulturi mlađe generacije, a izgled članka uređen sa više slobode za eksperimentisanje.

Odaberite primamljivu temu

Odabir teme za blog olakšali ste time što ste definisali svoju publiku. Sada znate za koga pišete, ali to je samo početni korak. Sledeće pitanje je zašto pišete. Vaš tekst treba da zainteresuje publiku i pomogne joj na neki način, ali krajnji cilj vašeg pisanja može biti promovisanje određene usluge ili biznisa, uspostavljanje autoriteta u oblasti, dovođenje saobraćaja na vaš sajt itd. Veterinarska klinika koja želi da promoviše svoje usluge može odabrati teme kao što su:

  • Kako da očuvate zdravlje zglobova vašeg psa?
  • 5 saveta za manje linjanje kod mačaka.
  • Haski kao kućni ljubimac.

Naredni korak u odabiru teme je istraživanje ponude i potražnje. Ukoliko imate određenu ideju (ili ideje), treba da istražite kakvo je interesovanje za tu temu. Ovo postižete pretraživanjem ključnih reči. Ključne reči možete analizirati uz pomoć alata kao što su Google Ads Keyword Planner, Semrush, Ahrefs ili Wordtracker. Što je veći broj pretraga koju određena ključna reč ima na mesečnom nivou, to je veće interesovanje za datu temu.

Kako napisati blog post za veb-sajt - Odaberite primamljivu temu 2
Pretraga ključne fraze “kako napisati cv” u Google Ads Keyword Planner-u

Nakon toga treba da utvrdite da li je već pisano na tu temu, i koliko. Ukoliko pišete svoj prvi blog, nije idealno da počinjete sa temom za koju postoji velika konkurencija. Ako smislite inovativnu temu, o kojoj nema puno tekstova, lakše ćete se rangirati visoko u Google pretrazi.

Još jedan faktor koji treba imati na umu pri istraživanju ključnih reči je namera pretrage (search intent). To što određeni pojam ima veliki broj pretraga ne znači automatski da ljudi traže tekstove na datu temu.

Pojam „popravka bojlera“ ima 100 – 1000 pregleda, ali, Google pretragom ćemo utvrditi da su svi rezultati koje dobijamo sajtovi i oglasi servisa ili majstora koji se bave popravkom bojlera. Ovo dakle nije dobra tema za blog jer ne bi adekvatno odgovorila na potrebe ljudi koji tu ključnu reč pretražuju. Nedostatak tekstova na tu temu nije prilika da budete prvi ko o tome piše, već odraz drugačijih potreba publike.

Na kraju, bitno je da odaberete temu o kojoj smatrate da imate šta da kažete, i o kojoj možete sa lakoćom pisati.

Smislite radni naslov

Tema koju ste odabrali određuje o čemu ćete pisati, ali, da bi vaše pisanje bilo sasvim usmereno, treba definisati naslov. Na samom početku, možete imati nekoliko verzija radnog naslova. Ovo još uvek nije naslov koji će publika videti, on je tu samo da vama pomogne u daljem radu. Bez definisanog naslova, može se desiti da odlutate i rasplinete se pisanjem o stvarima koje se teme dotiču, ali nisu u njenoj srži.

Nema potrebe za određivanjem konačnog naslova pre početka pisanja članka, jer je samo pisanje proces koji vas može odvesti u smeru koji niste planirali (bitno je samo da se držite zadate teme). Tekstu koji ste na kraju dobili će možda odgovarati malo drugačiji naslov, pa bi bilo suvišno gubiti vreme na smišljanje naslova dva puta. Radni naslov vašeg članka koji se tiče opreme za ribolov može biti Najbolji proizvođači opreme za ribolov, dok će konačni naslov glasiti 5 proizvođača opreme za ribolov sa najboljim odnosom cene i kvaliteta.

Istražite temu

Koliko god da dobro poznajete oblast koju ste odabrali za blog, pre samog pisanja treba da istražite relevantne izvore i potkrepite svoj članak činjenicama. Pronađite dovoljan broj relevantnih primera da ilustrujete svaku svoju tvrdnju, i proverite sve informacije na više od jednog izvora. Ovo je deo pisanja bloga sa kojim ne treba žuriti jer on najviše utiče na konačni kvalitet teksta.

Istraživanja konkurencije smo se već dotakli, ali smo govorili samo o tome da treba znati koliko se na određenu temu pisalo. Sada je vreme da saznate i kako se pisalo. Ako postoje blogovi koji su pisani na istu temu, vaš cilj je da napišete tekst koji će ih prevazići kvalitetom, originalnošću uvida, relevantnošću primera i slično. Od toga kako ćete napisati svoj blog zavisi da li će čitaoci odabrati da se zadrže baš na njemu.

Napravite nacrt članka

Na osnovu istraživanja možete izdvojiti ključne stvari koje želite da iznesete u svom tekstu. Postavite radni naslov i ispod njega ispišite teze koje ćete kasnije razraditi. Te teze će verovatno označavati zasebne sekcije teksta koje mogu biti obeležene podnaslovima. Kada imate nacrt celog bloga, u svakom trenutku prilikom pisanja imaćete na umu tekst kao celinu. Ovim smanjujete mogućnost da neke delove ponovite ili izostavite iz bloga. Biće vam jasnije kako treba napisati svaki od delova da bi blog zadržao svoj smisao u celosti.

Prilikom pravljenja nacrta možete pratiti strukturu eseja. Vaš članak treba da ima uvod, razradu i zaključak. Deo koji ćemo nazvati razradom je svakako najveći, i treba da bude podeljen u manje celine. Veliki monolitni komad teksta može delovati odbojno na čitaoca, a podela na celine vam daje i priliku da delove teksta obeležite podnaslovima koji će članak učiniti još preglednijim.

Napravite nacrt clanka

Napišite tekst

Nakon dobre pripreme, pisanje samog teksta trebalo bi da bude mnogo lakše, ali ono je i dalje ključni deo procesa pisanja bloga. Prilikom pisanja pažnja treba da vam bude usmerena na stil i ton obraćanja. Utvrdili smo da ton i stil zavise od toga koga ste definisali kao ciljnu publiku, i sada to treba da primenite. Sadržaj treba da bude izložen na takav način da čitalac želi da ga pročita do kraja. Ovo ćete postići tako što u tekstu neće biti praznog hoda, to jest teksta koji je ubačen samo da biste dostigli određeni broj reči. Čitaoci gube interesovanje kada naiđu na delove koji su istrgnuti iz konteksta ili nemaju jasan smisao. Zato čitav članak mora biti smisaono povezan.

Najbolji redosled pisanja je razrada – zaključak – uvod. Uvod je izuzetno bitan deo članka jer čitalac na osnovu uvoda odlučuje da li će pročitati ostatak teksta. Zato uvodu treba posvetiti naročitu pažnju. U uvodu mora biti izložena tema teksta, ali ne smeju se otkriti sve ključne informacije. Tu čitaocu možete ukratko izložiti šta će sve pročitati u članku. Ovo je razlog zbog kog pisanje uvoda treba ostaviti za kraj. Kao što smo rekli, ne možete biti sigurni gde će vas pisanje teksta odvesti, tako ne možete znati kako treba napisati uvod za blog pre nego što sastavite glavni deo članka.

Obratite pažnju na SEO

SEO (Search Engine Optimization) je izuzetno važan deo pisanja blog posta. Da bi vaš post uopšte došao do čitalaca, oni moraju nekako da ga otkriju. Dobro rangiranje u Google pretrazi najbolji je način da postignete organsku vidljivost. Tokom celog procesa pisanja treba imati na umu SEO, tj. kako napisati blog koji će biti kvalitetan i dobro se rangirati u isto vreme.

Već pri odabiru teme za blog uveli smo jedan od osnovnih SEO pojmova – ključnu reč. Odabir prave ključne reči (ključne fraze) osnova je dobre optimizacije. Kada smo se odlučili za ključnu reč koja je često pretraživana, osigurali smo da je naša tema nešto što publiku zanima. Ako postignemo dobro rangiranje, izvesno je da će blog biti čitan.

Obratite paznju na SEOZa SEO je, između ostalog, bitno da se ključna reč koju ste odabrali spominje dovoljan broj puta u tekstu, da u vašem članku postoji dovoljan broj hiperlinkova, određen broj odgovarajućih slika itd. Sa detaljima koje se tiču optimizacije konkretnog teksta mogu vam pomoći alati kao što je Yoast SEO, WordPress plugin koji će analizirati vaš tekst i sugerisati vam konkretne izmene.

Međutim, SEO se tiče i kvaliteta napisanog teksta. Čak i ako su svi tehnički zahtevi ispunjeni, rangiranje vašeg članka će biti loše ako čitaoci provode premalo vremena čitajući tekst. Ovo će se neminovno desiti ako ključna reč koju upotrebite nije adekvatna (ne odražava verno temu teksta), ako je stil pisanja loš, ili ako je tekst neoriginalan. Google takođe ima mogućnost da prepozna plagirani tekst, tako da će vaš blog biti sankcionisan ako tekst iskopirate sa konkurentskog sajta.

Blog je jedna od najzahvalnijih vrsta content marketinga kada je u pitanju SEO, ali i dalje treba uložiti određeni trud da bi se zaista postigli dobri rezultati.

Proverite tekst

Nakon što ste završili sa pisanjem teksta i sredili SEO, obavezan korak je provera napisanog. Ovo podrazumeva, ali se ne ograničava na greške u kucanju. Greške u kucanju su česte i dešavaju se svima, ali im nikako nije mesto u vašem članku.

Microsoft Word vam može puno pomoći kada su ove greške u pitanju, ali se provera koju ovaj program vrši svodi na analizu pojedinačnih reči van konteksta. Zato se ne smete u potpunosti osloniti na njega. Grammarly je odličan alat za proveru teksta ako pišete na engleskom, ali za tekstove na srpskom ćete morati sami da se potrudite.

Proverite tekst

Kako napisati blog post za veb-sajt - Proverite tekst
Ilustracija različitog načina na koji se Grammarly (gore) i Microsoft Word (dole) odnose prema kontekstu

Prilikom drugog iščitavanja teksta obavezno treba proveriti koherentnost napisanog. Sve misli koje ste izneli moraju biti zaokružene, svaka rečenica se mora prirodno nadovezivati na prethodnu. Gramatika i pravopis treba da budu besprekorni, a stil konzistentan kroz ceo članak.

Unesite slike

Vizuelni sadržaj igra višestruku ulogu u vašem blog postu. Pre svega, slike razbijaju velike blokove teksta i čine članak manje vizuelno napornim. One, zatim, mogu odlično ilustrovati ono o čemu u tekstu govorite.

Kako napisati blog post za veb-sajt - SlikeAko u tekst uključite infografike, oni mogu prikazati informacije koje biste inače izložili u opširnom pasusu, čime olakšavate procesuiranje sadržaja i olakšavate čitanje. Na kraju, slike pozitivno utiču na SEO ukoliko su dobro odabrane i optimizovane za vaš blog. To pre svega znači da vaše slike ne treba da budu previše velike, kako ne bi usporile učitavanje stranice. Google uzima brzinu učitavanja kao jedan od kriterijuma za rangiranje, pa slike koje su previše “teške” mogu negativno uticati na poziciju vašeg posta u pretrazi. Preporučuje se da sve slike budu manje od 150 kb, a, ukoliko ne koristite programe kao što je Photoshop, besplatni programi za obradu fotografija će vam omogućiti da smanjite veličinu slika.

Druga važna stvar koja se tiče optimizacije slika su alt atributi. Alt atribut je opis slike koji pretraživaču saopštava svrhu date slike. Ovaj tekst treba da bude u vezi sa temom bloga, i dobro je da sadrži ključnu reč vašeg članka.

Optimizujte post za telefon

Način na koji publika pristupa vašem tekstu određuje i kako ćete napisati blog. Pošto će većina posetilaca na vaš sajt ući preko mobilnog telefona, jako je bitno da dizajn bloga bude responzivan. Proverite da li su tekst i slike složeni na pravi način za pregled preko telefona i ispravite potencijalne greške. Imajte na umu da je prikaz na telefonu znatno manji od prikaza na računaru sa kog vi postavljate blog, pa će slike koje su na velikom ekranu dobro vidljive često biti previše sitne za mobilne uređaje.

Optimizujte post za telefon

Objavite i promovišite svoj članak

Nakon objavljivanja članka, najvažnije je da on zapravo dođe do željene publike. Organske posete preko pretraživača su retko dovoljne, čak i kada usavršite svoje SEO tehnike. Zato svoj blog treba da promošivete preko svih kanala koji su vam dostupni – napravite postove za društvene mreže, podelite blog na LinkedInu i pošaljite ga svojim imejl pretplatnicima. Najsigurniji način za dolazak do većeg broja čitalaca je plaćena promocija, pa je idealno da izdvojite određeni budžet za oglašavanje, shodno svojim mogućnostima.

Kao što smo već napomenuli, sva ova sredstva će vam pomoći da dođete do publike, ali pažnju čitalaca ćete zadržati samo kvalitetom napisanog teksta i vrednošću koju on ima za njih. Zato korist koju čitalac dobija treba u najvećoj meri da odredi kako ćete napisati svoj blog.

Digitalni marketing kurs